Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 6 januari 2010

Hel kyckling i ugn med roasted potatoes

Av Lena - 6 januari 2010 22:35

Jag har kollat upp några recept av Jamie Oliver och blandat och gjort egna fråndrag och tillägg. Det här räcker till 3-4 pers


Skaffa hem om du inte har:

en kyckling på åtminstone 1,2 kilo
salt och vitpeppar
mjölig potatis till alla
några palsternackor
en hel vitlök
en liten citron
färska örter: persilja, basilika och timjan
smör
rapsolja
2 lagerblad
kökssnöre
en öl (att dricka)


Skölj av och torka av en kyckling. Min var på 1,2 kilo. Gnid in den med flingsalt och vitpeppar ur kvarn (gärna på morgonen sa Oliver). Lägg den i kylen i väntan på nästa moment.


Skala mjölig potatis och dela dem i golfbollsstora bitar. Koka upp saltat vatten, lägg i potatisen och koka i 12 minuter, häll av vattnet. Skaka kastrullen när potatisen fortfarande är varm så den ruggar upp sig. Ställ åt sidan. Jag fick veta i ett program på TV om potatis att om man ska koka mjölig potatis utan att det blir gegga så lägger man den i kokande vatten.

  


Koka en tvättad citron och en hel, klyftad och oskalad vitlök i 12 minuter. Jamie kokar detta i potatisen men det ville inte jag, men kokade dem det gjorde jag.

  


Förväll ett par palsternackor i saltat vatten i ca 5 minuter. Man kan koka dem med potatisen om man lägger i dem efter halva tiden men tar ur dem innan man skakar potatisen.


Hacka eller helst mixa en liten frökennäve av vardera; persilja, basilika och timjan. Blanda med 25 gram smör. Tillsätt lite smakneutral olja så det blir smidigt.

  


Ta fram kycklingen ur kylen och torka av den lite.


Mina kompisar i köket idag!

  


Sätt ugnen på 225 ° och ställ in en långpanna så den blir rejält upphettad.


Lätta försiktigt på kycklingens bröstskinn på båda sidorna och peta in örtsmöret. Spara en dutt av smöret.


Stick hål i citronen här och där. Fyll pippin med vitlöksklyftorna, citronen, en liten bunt av vardera; timjan, basilika och persilja samt två smulade lagerblad. Dräll i lite smält smör.

  


Bind upp kycklingen med snöre. Vet du inte hur man gör så kolla i din kokbok …

Själv gick jag på känn som jag brukar. Man har väl virkat nån gång!

  


Pensla kycklingen med smält smör blandat med en smakneutral olja och salta lite. Oljan är för att det inte ska brännas så lätt.


Snitta låren lite här och där och gnid in dem med resten av örtsmöret.


Ta långpannan ur ugnen, ringla i olja och lägg kycklingen där med bröstsidan ner. Ställ in i ugnen i 10 minuter.

Ta ut långpannan, lägg kycklingen med bröstsidan upp, sänk värmen till knappa 200° och låt den gå i ca 35 minuter i mitten av ugnen.


Ta långpannan ur ugnen, ta ur kycklingen, lägg i potatisen och palsternackorna och ringla på lite olja, blanda runt, salta och peppra och lägg sedan kycklingen i mitten.

  


Kör den 45 minuter till. Ta ut långpannan ur ugnen, lägg kycklingen att vila under tiden som du kör in potatisen i ugnen igen, ganska högt upp, så den får knapra till sig.

  


Skura upp pippin. Jag är ingen mästare men det går ändå att äta!

  


Servera, ät och njut! Det här var den möraste kyckling jag lagat!


Eftertanke: Nästa gång ska jag mixa kryddorna till smöret och hacka de jag stoppade pippin med. Det kunde nämligen varit mer kryddsmak. Och vitlöksklyftorna ska definitivt krossat till en gång innan de vandrar in i håligheten. Man kan också pensla den med lite smör någon gång under gåmg!

 
 
Kari Receptomaten

Kari Receptomaten

6 januari 2010 23:32

Yay! Härligt och tilltalande! Bra inlägg :)

Kyckling är bra mat, kreativt om man vill, alltid hälsosamt och riktigt billigt om man har tur.
Köper man djupfryst kyckling på de mindre invandarägda butikerna får man stora och fina fåglar.

http://receptomaten.blogspot.com

 
Ingen bild

Lena

7 januari 2010 00:27

Tack! Vad glad jag blir över dina fina ord! :)
Jo, kyckling kan vara riktigt bra och har oftast ett bra kilopris men ... jag saknar kycklingarna från förr. Inte de som smakade fisk ;) utan när man fick inkråmet med så man kunde göra en bra såsbas!

 
Fillifjonkan

Fillifjonkan

7 januari 2010 09:09

Hej lena. Det var det värsta så mycket jobb du lade ner på pippin. Se r u väldigt gott ut måste jag säga. Det där med citron i potatisen visste inte jag jag har svårt för den där mjöliga kör Bintjen har jag gjort allt som oftast. Önskar jag vore så där bra på matlagning som du och hade lusten till att laga men tyvärr,,fuskar gärna gör jag fniSs men så läser jag ibland dina recept och får idéer tackar för det. kram till dig och hälsa sambon med och tack för snälla orden men det går lite på en höft har fått lära mig alltefter du vet och rita är
det sämsta jag är på vinklar och perspektiv är åt skogen men fantasi måste man ha hos Filifjonkan skrattar,

http://filifjonkan-se.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Lena

7 januari 2010 12:46

Det var verkligen gott!
Ja, fantasi det saknar du inte! Kul att titta på dina små äventyr!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards