Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 9 januari 2010

En röst i natten

Av Lena - 9 januari 2010 02:30

Eller vad kan man kalla det när man skriver i sin blogg när klockan snart är två på natten om inte ”En röst i natten”? Kommer någon ihåg TV-serien?

Som vanligt sitter jag och väntar på att tvätten ska bli torr i torkrummet när jag skriver sent. Vi bor i ett hyreshus som har ett torkrum och där tar det tid!

”Ska du tvätta på en fredagskväll!” Sambon frustade upprört. Kan förstå honom. Vart är fredagsmys och stilla njutning? Fast nu har han varit ledig från jobbet i två veckor och vi har njutit, jag är sjukpensionär, och han behöver verkligen inte lyfta ett finger i tvättstugan! Att han ändå envisades med att gå ut dit två gånger för att hjälpa till kan jag inte rå för. Han blev effektivt stoppad eftersom han dels gjorde fel (jag är ju bl.a tvättstugeexpert) och dels att jag verkligen smög ut sista gången så att han inte hörde att jag gick dit och alltså inte behövde följa efter. Han slapp dåligt samvete vilket han inte behövde haft i det här läget ändå. Det var mitt eget dåliga samveta som tvättade!


Jag är matfixerad! Ofta när min sambo frågar vad jag tänker på, då svarar jag inte sanningsenligt. Jag sitter och tänker på nästa veckas mat och vad jag ska laga och det kan ju bli lite tjatigt med mitt rabblande. Jag funderar på vad jag har i frys och kyl och hur jag kan göra något bra av det och vad jag behöver köpa för tillbehör. Knäpp? Ja!


Dessutom har jag fått ätstörningar! Eller har jag alltid haft det? Inte bulimiker eller så men jag kan låta bli (är inte sugen) att äta på en halv dag. Är inte hungrig. Det händer också att jag äter på en gång jag vaknar bara för att få igång förbränningen för man ska ju äta regelbundet om den ska funka.

Spelar roll! Poängen är att om jag väl börjar äta, oavsett det är när jag vaknar eller mitt på dagen, så är jag sugen hela tiden efter det. Kan stoppa i mig en macka och ett ägg till frukost eller en hyfsad lunch men sen är det kört. Sedan vill min mage ha mat hela tiden! Och varje gång jag ätit blir jag sömnig. Om jag inte äter på förmiddagen har jag värsta energin och kan städa eller plocka prylar så det ryker. Så fort jag ätit är det sopp. Äter jag frukost kan det hända att jag måste ta en förmiddagslur. Äter jag lunch blir det en tupplur. Äter jag sen lunch blir det en eftermiddagslur.


Jag var på en föreläsning om demens för länge sedan. Jag är ju undersköterska i botten gu’ bevars! Där pratade de om åldringar och deras matvanor. Gamla behöver mer mat än man tror men de är aldrig hungriga! De behöver små smakbitar stup i kvarten! Och de behöver sött! Och på den föreläsningen (artonhundratalet) lärde jag mig en sak som numera är allmänt känt; man måste äta för att bli hungrig! Det räcker med en pyttebit av ost eller bröd eller bara ett par oliver men det kan göra under!


Ett jävla göra är det med matsedlar! Veckans mat ska ju helst innebära någon soppa, minst ett par fiskrätter, någon pasta, vegetariskt, Meatless Monday får vi inte glömma, helst någon bra korv, bra kött och ALLT ska helst vara fiberrikt, ekologiskt, rättvisemärkt, närodlat, snyggt, billigt, gott, kravmärkt och vitaminrikt! Helst bör både kokta och råa grönsaker ingå i varje mål och då snackar vi inte bara kokta morötter eller en hyfsad vitkålssallad!

Å nu e klockan halv tre.


Är jag trött? Eller är jag bara hungrig?

 
 
Joakim Ceder

Joakim Ceder

9 januari 2010 02:40

Hej Lena! Jag tror du är Trötthungrig! Eller Hungertrött. Om det vore möjligt att äta och sova samtidigt skulle problemet vara löst -- man vaknar då både mätt och utvilad. Men så enkelt är det tydligen inte. Själv har jag precis denna sentidiga timme blivit klar med mitt livs första blogg -- det kanske borde firas med en tugga eller två? Och något lagom starkt till?

http://www.joakimceder.nu

 
Ingen bild

Lena

9 januari 2010 03:24

Sill & nubbe?
Du har en fin blogg med vackra alster men det finns ingen möjlighet att kommentera vad jag ser.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards