Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 23 januari 2010

Ja, just DEN fisksoppan!

Av Lena - 23 januari 2010 19:37

Den här soppan sägs vara den omtyckta fisksoppan från Saluhallen i Stockholm. Jag har inte själv ätit den där men jag har lagat det här receptet och den är fantastiskt god. Det ena är att grädden på slutet kan man hoppa över ibland för soppan är så god ändå – fast då är den ju inte så krämig längre. Det var den här soppan som för flera år sedan fick mig att inse att fänkål är gott.



KRÄMIG FISKSOPPA


Till ca 6 pers:


800 g blandad fiskfilé

150 g fänkål

2 stora gula lökar, ca 150 g

1-2 vitlöksklyftor

1 burk krossade tomater. Mutti som har bäst finns på City Gross i Falun

4 msk vetemjöl

2 dl torrt vitt vin

1 ½ liter fiskbuljong

2 dl vispgrädde

dill

smör


Gör så här:

Ansa och skär fänkålen i bitar. Skala och hacka löken.


Smält en klick smör i en kastrull. Pressa i vitlöken. Tillsätt lök och fänkål. Låt det fräsa på svag värme tills det är mjukt och glansigt.


Tillsätt tomatkrosset. Strö över mjölet och rör om.


Späd med buljong och vin. Låt allt sjuda på svag värme ca 10 minuter. Smaka av soppan med lite salt.


Skär fiskköttet i tärningar under tiden.


Strax innan soppan ska avnjutas tillsätts grädden och fisktärningarna. Låt sedan soppan få ett uppkok så att fisken blir vit och ogenomskinlig. Strö över klippt dill. Bjud aioli och gott bröd till.


Aioli:

3-4 hg majonnäs

1 dl olivolja

4 vitlöksklyftor

Pressa vitlöksklyftorna i en skål. Tillsätt majonnäs och olja. Rör till en jämn smet.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards