Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 26 januari 2010

Älskade kålpudding med förvälld vinterkål!

Av Lena - 26 januari 2010 22:04


Förkylningen börjar så sakta sluta bli värre men tröttheten består.

Att jag får för mig att laga nya rätter nästan hela veckan? Och när jag får för mig något då genomför jag det! Ångrar mig nästan lite …

Fast idag blir det en gammal klassiker.  Kålpudding är en av rätterna jag skulle kunna leva på! Det finns några rätter som jag alltid äter mig proppmätt på och som jag sedan ändå inte kan sluta norpa rester av i kylen. Alla har väl hört om paltkoma men det finns faktiskt stuvad leverkoma, kålpuddingkoma och lutfiskkoma. I alla fall i min familj!

Om någon lever i okunskap: paltkoma = man ligger som en strandad val efter maten och kan inte röra sig på 1-2 timmar för det är så gott att man inte kan låta bli att ta en sista portion fast man redan var proppmätt.


Vitkålen: Nu är väl inte vitkålen optimal eftersom vinterkålen kan vara väl grov. Det gäller att skära bort det grövsta och kanske förvälla den någon minut innan den ska brynas. Jag tar alltid mycket kål för annars blir det köttfärslimpa med kål och det är inte avsikten.


Kokt ris i puddingen tycker jag inte om utan jag börjar med att skala och koka potatisar. Ska man vara lite nyttig (GI-vänligt) så kokar man potatisen med skal på dagen före och lägger den i kylen.


Köttfärsen: Det ska vara blandfärs eller (som mannen enligt vissa ”roliga” historier); en blandning av nöt och svin! Hehe? Själv föredrar jag ren nötfärs för jag tycker det blir bättre smak.


Vätskan: Det står mjölk i receptet men jag gör som min mamma gjorde och tar vispgrädde för det blir godare. Man kan ta lite mindre mängd istället, särskilt om man använder sommarkål som vätskar sig rätt mycket. Blir färsen för tjock, den ska ganska lös, tar jag lite vatten.


KLASSISK KÅLPUDDING:


6 portioner  200° ca 1 timma i ugn


Ingredienseri:

 

1400 g vitkål hade jag, efter rens av stock och grövre bladnerver var det 1100 strimlad kål kvar

3 kokta potatisar

510 g nötfärs

6 dl grädde

2 dl vatten

3 tsk salt

bra mycket vitpeppar ur kvarn


Jag förvällde kålen före. I med den strimlade kålen i en stor gryta kokande vatten. Lägg på ett lock så den sjuder upp snabbt, häll då av allt vatten och låt rinna av i durkslag så den blir hyfsat torr.


Bryn kålen i smör i omgångar. Passa den lagom. Rör du för mycket får den ingen färg, rör du för lite blir den bränd. Det går åt mer smör än man tror till detta. Vissa har i sirap men jag vill inte ha sötma här.


Blanda mosad potatis, färs, vätska och kryddor. Laga till en klick och smaka av. Blanda ner ¾ av vitkålen i färsen. Fyll upp en smord form och täck med resten av kålen. Antingen klickar du på lite smör nu eller gör som jag; klicka Bregott på din portion!


Grädda långt ner i ugnen men lägg folie över efter ett tag så det inte bränner.

Servera med kokt potatis och lingon!


Om du ska förvälla vinterkålen:

I med kålen i kokande vatten och koka upp snabbt med locket på


Låt rinna av

    

   Bryn i smör


Lagom färg

      

Potatis, färs, vätska och kryddor blir rosa!

  

Blanda i kålen

  

In i ugnen

  

Det blir en rejäl omgång

  

Två luncher till nästa dag

OCH

4 paket i frysen

efter att vi ätit upp två portioner!


 
 
Kari Receptomaten

Kari Receptomaten

27 januari 2010 00:16

Undrar om jag skulle få barnen att äta kålpudding, kankse om rätten döps om till något med lockande :) För himla gott är det!

http://receptomaten.blogspot.com

 
Ingen bild

Lena

27 januari 2010 00:44

Kalla det hemlig köttgrotta och sätt vitkålen (finstrimlad) inuti och säg att det är trollhår!

 
Ingen bild

Lena

27 januari 2010 17:53

Oj, min sambo sa nyss att det var ett snuskigt uttryck. Jag tar genast tillbaka.

 
Kari Receptomaten

Kari Receptomaten

27 januari 2010 23:09

Taget! =)

http://receptomaten.blogspot.com

 
Ingen bild

Lena

27 januari 2010 23:21

*generad*
*rodnar'
Men håll med om att tanken var god! Troll och hemligheter!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards