Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 27 januari 2010

En förkylningshes röst i nattmörkret

Av Lena - 27 januari 2010 01:01

Har just för nån timme sedan knölat in fyra portioner kålpudding i frysen och känner mig både nöjd och missnöjd. Nöjd eftersom jag gillar att ha favoriträtter i frysen men missnöjd eftersom jag egentligen vill tömma den, inte fylla den.

Den behöver en avfrostning och det är lättare när man inte behöver släpa ett halvt ton frysvaror ut på balkongen.


Den här veckan råkade jag – yr i mössan av förkylning – få för mig att vi skulle laga nästan bara nya recept. Jag blev så ivrig att jag inte ens tog mig tid att leta upp riktigt smaskiga saker utan det blev lite ”det ska vara annorlunda men råvarorna får inte vara konstiga eller dyra”-varianten. Nåja, man lär sig. Ja, inte kan jag ändra mig nu! Klart jag ska laga det jag bestämt! Någon stolthet (?) har jag väl!

Nästa gång planerar jag för annorlunda på ett annorlunda sätt.


Nyss satt jag och klurade över nästa vecka. Tänkte att, tja svensk rejäl husmanskost varje dag. Pannbiffar och rotmos (inte på samma dag så klart), hemgjord ärtsoppa och allt möjligt men jag kom på mig själv. Nej, nästa vecka blir det en riktig frysrensarvecka och därmed bastu!!!

Småpåsar med fonder, korvsnuttar och anonyma byttor ska fram i ljuset. Jag tinar något oidentifierbart så får vi se vad jag lagar av det. Det blir säkert ett par middagar med ”dagens överraskning”.


Jag har en liten påse med fond i där jag inte vet om den är gjord på räkskal eller kyckling. Som tur är har jag både räkor i frysen och rotfrukter i kylen så någon soppa går ju alltid att slänga ihop.

Annars kan det bli som när jag gjorde gräddsås till köttfärslimpan och skulle toppa den med steksky från frysen. I med hela frysta klumpen. När den var halvtinad i såsen så var det just – räkfond! Hela fina såsen fick åka i vasken!

Den här gången kommer jag att tina okända paket långsamt i kylen över natten så jag vet vad det är FÖRE jag lagar mat ;)


Denna vecka ja. Min sambo är duktig på att tycka om min mat fast när jag sa att han skulle få majssoppa imorgon (idag är det nu) så rynkade han på näsan. Han blev lite gladare när jag sa att han skulle få stekta tortilla med mozzarella och lufttorkad skinka i till denna anrättning, men jag måste ju erkänna att jag också känner mig tveksam. Och currypirogerna på torsdag blir en … tja, upplevelse?

Kycklingspetten med Sataysåsen är ett osäkert kort eftersom jag har flera recept att välja på men det lär nog smaka bra vilket som. Brödpuddingen på söndag är väl egentligen en dessert så jag få väl hitta på något lätt brittiskt att äta före men det löser sig.


Surdegen ligger som ett mörkt moln av dåligt samvete över hela Falun! Eller surdegsstarten är det och inget annat. Har varit för sjuk för att orka baka och idag när jag var piggare har jag inte haft tid. Tid och tid? Jag fick lov att prioritera och där låg surisen i lä. Ska se om jag orkar/hinner imorgon!

Om man vill se glada surisar så hoppar man in hos Receptomaten!


Godnatt jord!



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards