Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 28 januari 2010

Norrlänningar är också ett släkte! Och bra smak har de!

Av Lena - 28 januari 2010 00:30

Jag är född i Halmstad men har nu flyttat till Falun via Lidköping, Västerhaninge och Nynäshamn men jag har en mamma som är född i Malmberget, Gällivare och därmed flyter det vissa (god)saker i blodet.

Om det är därifrån min kärlek till lax kommer (morfar fiskade lax röding) vet jag inte men jag har fått annorlunda smaker med modersmjölken än många som är födda hallänningar!


Annars är ju lax Hallands landskapsdjur och i ån Nissan har de årlig laxfisketävling. Förr i tiden fiskades det så mycket lax där att arbetare fick inskrivet i sina anställningsavtal att de inte behövde äta lax till middag mer än ett visst antal gånger i veckan.


Om min mamma fick laxen via modersmjölken ska jag låta vara osagt men jag fick det. Mamma har berättat att hon hade som graviditetsnoja att äta gravad lax. På den tiden visste man inte att man borde frysa laxen 2-3 dygn vid gravning men vi har inte blivit sjuka. Inte som vi märkt.


En gång (när jag låg i hennes mage) kunde hon inte hålla sig. Hon hade köpt gravad lax och när hon kom hem så kastade hon sig ut i köket och åt av laxen. Ytterdörren stod vidöppen, matkassarna låg slängda på hallgolvet och hon satt med kappan på och åt direkt ur förpackningen!

Det sägs att mina första ord var ”jö fisk” = röd fisk!


Lax är fortfarande en av de godaste rätter jag vet; gravad först och främst men även rimmad, kallrökt, bakad i folie med citron, dill, smör och salt serverad med kokt potatis och Hollandaise. Laxpudding går inte av för hackor men det gör inte varmrökt heller. Eller stekt. Eller på vilket sätt som helst förresten! Fast jag gillar inte sushi! Sushimi som tydligen är ännu råare än sushi är absolut ingenting för mig. Röd/rosa/grå men inte rå!


Blodpalt och blodkorv av renblod som är rena delikatesserna och underbar potatispalt är några av barndomens härligheter men även ”ko-ost” eller ”kaffe-ost”, ja kärt barn har många namn, är himmelskt! Det var min mormor som lagade de här rätterna och även osten så mamma har klart fått matkänslan från henne och är en av sin generations mästare på god och vällagad husmanskost, ja god mat överhuvudtaget! Så det är från min mamma jag fått mitt matintresse, eller, det var där det började. Hur kan det bli annorlunda när man aldrig fått annat än god mat under sin uppväxt. I alla fall som jag minns det.



Det var också mamma som lärde mig att älska riktig gräddsås viket har gått rakt ner i arv till min son och även, numera, till min dotter. Till fläsksteken, oxruladerna, levern, de falska gässen och köttbullarna. Hon har alltid använt riktig grädde och riktigt smör och alltid Bregott på mackan!

Eller, ett tag hade hon Becel men upptäckte GI-metoden och blev tack och lov förnuftig igen! (rättar: min mamma har aldrig använt Becel!) Jo, förr använde hon även Milda och Kronolja men det var ju så då för MÅNGA år sedan. Jag ska inte säga något som använt Lätta, Milda (under ett par fattiga år, ve och fasa, körde jag även med Coop margarin, gula paketet) och Kronolja i många år men tog också mitt förnuft till fånga. Via övergången solrosolja så gäller nu naturligtvis oliver och raps i oljan bredvid de andra nyttiga fetterna.

Tur man lär så länge man har lever! Fiskleverolja blev jag förresten tvångsmatad med på dagis och det är skitäckligt!!! Sedan kom AD-doppar som tur var.


Potatispalt är alltså en av rätterna som jag är uppvuxen på. Det är ”norrlandspalt” och den skiljer sig från annan palt på det sättet att det används rå potatis och vetemjöl. Den blir godast på mandelpotatis men vinterpotatis går också bra! Nu mera använder min mamma siktat dinkel som är så nyttigt vilket ger ett mycket bra (om inte bättre) resultat.


MIN mammas recept på potatispalt:

 

Riv x antal skalade råa potatisar (något drygt kilo) på rivjärn eller använd köttkvarn.

Krama ur en del av vätskan och tillsätt ett ägg och lite salt.

Rör ner så mycket mjöl att smeten blir hanterbar men inte mer. Här få du leva ut dina kleta-med-maten-lustar!

Smaka av om du behöver mer salt men tänk på att både fläsket och kokvattnet är salt. Det går att lägga till på tallriken men inte dra ifrån.

Ta en frökennäve smet och bred ut i handen som du blött med kallvatten.

Placera några tärningar rimmat, tärnat fläsk där i (boll stor som en valnöt) och forma smeten till en boll. Den ska bli ungefär som en tennisboll i storlek. Se till att smeten sluter tätt. Höll jag på att skriva tuter slätt?

Lägg palten i kokande saltat vatten där svålen till fläsket simmar runt för att ge ännu bättre smak. Fortsätt ploppa i paltar tills smeten är slut.

Paltarna är klara efter 45-50 minuter. Serveras med Bregott och salt och inget annat! Jo, ett glas kall mjölk!


Jag saknar mormors blodpalt och blodkorv gjort på renblod och jag saknar hennes ko-ost! Jag har recept på osten men jag vet inte om jag kan. Jag är rädd för att misslyckas och visst är det väl fjantigt!

  


Jag börjar bli frisk från förkylningen nu men orkar inte göra så mycket och då kan man ju skriva vad man tycker istället? Och då skriver jag att jag inte tycker om surströmming! Det är lite eljest!

Vem behövde skriva av sig sa du? Inte jag va?

 
 
Majsan

Majsan

28 januari 2010 21:02

Det är ju roligt att både jag och Jonas också kommer från Malmberget. Och det är ju ännu roligare att man i Malmberget tärnar ko-ost som man lägger i kaffekoppen, häller på hett kaffe, väntar en stund och fiskar upp och äter ostbitarna som nu blivit mjuka, väldigt gnissliga och totalt smaklösa. Why? Bara för att det gnisslar så?
Tror du man skulle kunna grilla osten som man gör med halloumi?
Krya på dej!

http://majsansblogg.se

 
Ingen bild

Lena

28 januari 2010 22:20

Haha! Jag som älskar den där osten och då just i kaffet! Min mormor var duktigt på den. Tror nog man kan grilla den. Den har ju lite färg som smakar bra när den kommer från ugnen.
Vi kanske är släkt? :)
Tack för hälsningen!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards