Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 3 februari 2010

Mystiska påsar

Av Lena - 3 februari 2010 21:30

Jag tog igår ut ett antal påsar ur frysen. Så mystiska var de nu inte för det har visat sig vid närmare undersökning att jag har stenkoll på allt i min frys fast det inte sitter lappar på. Så projektet frystömning innebär inga hisnande eller kulinatiska äventyr. Det blev dock en vanlig god middag.

En slatt passerade tomater, botten av en tetra med krossade tomater med örter, en burk med 1 dl tomatsås till pizza, en påse körsbärstomater jag frös in när de började bli rynkiga; allt detta blev en tomatsås. Jag finhackade en stor vitlök, en gul lök och en stjälkselleri som jag smälte med smör och olja under lock en kvart. Tillsatte alla "tomatsaker", en nypa socker och lät koka ihop ett par timmar på låg värme. Det blev tomatsmak det!

Sedan tillsatte jag två påsar färdigstekt köttfärs och en lite påse köttfärssås som blivit över någon gång. Kokade ihop det hela med lite standardmjölk och en skvätt balsmavinäger. Pojkarna ville ha pasta men till ´mig fixade jag gott potatismos eftersom jag hade mos-abstinens.


   Påsar och paket


  


   


   Efter två timmars kokning av tomatprylar...


     ...och i med färs å koka å krydda å så så blev det gott 


och hur intressant var det här ...

 
 
Kari Receptomaten

Kari Receptomaten

4 februari 2010 01:48

Rena lotteriet :)
Här har vi märkt alla platta paket med spritpenna.. Ska jag skicka en till dig? ;)

http://receptomaten.blogspot.com

 
Ingen bild

Lena

4 februari 2010 07:55

Hehe! Jag HAR en spritpenna men tänker alltid att "det här vet jag vad det är i"! :D

 
Karin

Karin

4 februari 2010 12:35

Jag har tidigare varit väldigt slarvig med att märka påsars innehåll innan de hamnade i frysen. Har man som jag en stor frys i källaren, är det ohållbart. Jag glömde alltid bort vad som gömde sig där.

Nu har jag bättrat mig på den punkten. Har till och med en lapp i köket där jag gör en anteckning som stryks när matvaran används.

http://favoritrecept.blogspot.com/2010/02/paronyog

 
Ingen bild

Lena

4 februari 2010 12:54

Tänk, en lista med frysvaror hade jag förr men då hade jag två frysar! På den tiden barnen var små och jag hade fullt av allt möjligt!
Men nu minsann ska det bli rena lapplisan av mig :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards