Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 5 februari 2010

Baka, baka liten kaka och – skjuts in i ugnen!

Av Lena - 5 februari 2010 00:55



Ska man arbeta degen mer eller mindre om man byter ut vetemjölet mot vetemjöl special, eller är det samma?


Siktat dinkel då? Behöver det arbetas längre än vanligt vetemjöl?


Går det åt samma mängd av de olika vetesorterna? Mindre av special än vanligt? Mindre dinkel än annat? Eller?


Durum är också vete men vad gäller där? När kan man INTE använda durum? Och behöver durumvete arbetas extra länge?


I vissa recept så tillsätter man salt lite senare i beredningen av degen och inte på en gång. Varför är det bra? Och om det är så bra; varför gör man inte så varje gång i alla degar?


Ofta när man stökar i köket så använder man en del äggulor. Om maräng tycker jag inte! Man kan ju frysa äggvitor likväl som gulor och hela ägg som är lite vispade. Visst måste det gå att tina äggvita och använda när man ska pensla bröd? Då spar man ju ett nytt ägg! Ja, om man nu inte måste pensla med vatten eller fil eller … för någon annan orsak.


Edit: Läs kommentarerna för där har Receptomaten svarat bra på frågor!

 
 
Kari Receptomaten

Kari Receptomaten

6 februari 2010 00:58

Jag upplever/tror:
1. Samma lika, glutentrådarna kommer rätt fort men degen ska arbetas.
2. Dinkel. Har bakat för lite med dinkel. Gillar inte smaken.
3. Vanligt mot special - mindre special men det är rätt lite mindre. Bättre att ta ½dl mer vätska från början till en normal deg.
4. Durum. Har blandat med durum för att öka proteinhalten med fått kompakta(re) bröd. Kan ha med malningen att göra.
5. Ibland vill man ha snabbare/kraftigare jäsning utan salt, ibland använder man salt som jäsdämpande. Svårt det där, jag har testat både och är kluven. Ännu. Så alltid havssalt i bröd och grytor då jod hindrar jästen och sätter bismak i långkok.
6. Ja, dessa äggvitor.. Sen glassmaskinen flyttade hem från en loppis har vi i överflöd. Alla tips mottages. Frysa? Det är ju bara att skjuta problemet framför sig..?

http://receptomaten.blogspot.com

 
Ingen bild

Lena

6 februari 2010 10:50

WOW!
Tack! Jag har inget emot dinkelsmaken.
Jomen skjuta problem framför sig är väl det bästa man kan!
Mitt valspråk: Gör inte idag vad du kan skjuta upp till i övermorgon för det kanske händer nåt emellan så du slipper.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards