Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 24 februari 2010

Ärt- bön- och linsgryta med köttfärs

Av Lena - 24 februari 2010 21:53

Nyttigt, billigt men framförallt jättegott. I alla fall om man gillar baljväxter å sånt. Fiberrikt så det förslår och väldigt gasbildande! Det är BRA att prutta! Det bli ju olika varje gång men just så här gjorde jag idag och det blev så bra så!

Jag hade kikärtor i frysen som jag kokat nästan färdiga och jag startade med att koka små linser nästan klara så de kunde koka klart i grytan.

Alltså inte gröna linser utan små linser! Jag älskar båda lika mycket men på olika sätt. Näringsvärdet är detsamma hos dem.

Risenta om små linser:

”VÄRT ATT VETA

Denna lilla, delikata lins kommer ursprungligen från Frankrike och är mycket uppskattad för sin kulinariska smak.”



KÖTTFÄRSGRYTA MED BALJVÄXTER 3-4 pers


Ha i grytan:

1 gul lök

1 stjälk selleri

ett par msk tomatpuré

1 msk olja

1 msk smör

500 g nötfärs

1 burk körsbärstomater, helst Mutti

en grabbnäve nästan färdigkokta kikärter eller 1 burk desamma

en näve halvkokta små linser

1 burk kidneybönor, sköljda i durkslag

1- 1,5 tsk chiliflingor

1-2 vitlöksklyftor

1 slurk koncentrerad köttfond

rikligt med grovmalen svartpeppar

vatten

färsk timjan

en skvätt rödvin om du har


Till servering:

färsk timjan

lantbröd med bregott på


GÖR SÅ HÄR:

Börja alltså med att koka små linser nästan klara.


Grovhacka löken och sellerin och fräs i olja/smör tills det mjuknat.

Tillsätt tomatpurén och låt den fräsa en stund så konserveringssmaken försvinner och sötman framträder.

Tillsätt köttfärsen och låt den bli brynt.

Ha i burktomaterna, köttfond (ev rödvin) och en halv burk vatten och låt det hela puttra en halvtimme. Släng i kikärter och halvkokta linser och koka tills vätskan nästan kokat in, ca 1-1,5 timmar. (Det blev så eftersom vi åkte och handlade med spisplattan på 1:an och vis av erfarenhet så blir det bra smak då och inga linser eller kikärter blev faktiskt överkokta) Man gör ju som man tycker och hur det blir ibland vet man inte :)

När jag kom hem kryddade jag med chiliflakes, svartpeppar, hade i mer vatten och lät det puttra en halvtimme till under tiden jag pressade i vitlök, hällde i kidneybönorna och hackade timjan som jag hade i sist.

Servera med lite timjan på toppen av portionen och en brödbit bredvid.


  

 
 
Kari Receptomaten

Kari Receptomaten

25 februari 2010 00:16

Pruttifikonbönor & baljväxter är ju så gott! Äter man dessa gynnare lite mer och håller en viss kontinuitet vänjer sig magen rätt bra.
Rostade kikärtor är mitt favvo godis med lite salt på.. Hummus istället för smör på mackan är gott mellan varven och kidneybönor funkar nästan till allt.
Tror faktiskt jag skulle kunna bli vegetarian i perioder :)

http://receptomaten.blogspot.com

 
Lena

Lena

25 februari 2010 00:19

Det kan jag säga direkt att rosta kikärter det gör den med bra tänder! Jag gjorde det och bet av en halv tand! Aldrig mer! Krispiga och goda men så PANG!

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards