Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 3 mars 2010

Kylskåpsrensning blir potatisbullar till lunch

Av Lena - 3 mars 2010 14:45

Känner mig lite nöjd nu. Sambons son har sportlov så det ska ju vankas lunch varje dag och det har blivit lite skåpsrensning av det.

Nu hade jag kokt potatis och lite annat i kylen så jag gjorde potatisbullar. Potatis och ärter från i måndags när vi åt fisk, potatis från i går när vi åt fläsk och ris med quinoa (sparat i frysen) från i lördags när vi åt räkor. Det bästa är att man kan blanda i vad som helst i sådan här mat. Det blir olika varje gång och så nyttigt som man vill göra det. Riva morötter i kan man ju eller vad som helst.

Vi valde bort bacon råkost till  och åt frukt efter i stället. Snabbt och lätt – kvickt berett!


Potatisbullar 2-3 pers


just idag hade jag:

7-8 dl kokt, pressad potatis

2 ägg

ca 1 dl kokta gröna ärter

ca 1 dl ris med quinoa, färdigkokt

1 tsk salt

ett par tsk persillade

lite hackad persilja

några varv på pepparkvarnen

en skvätt mjölk till lagom koncistens



Blanda allt, forma bollar, rulla i ströbröd, lägg på skärbräda, platta ut lite. Stek i smör tills de är gyllene på båda sidor.


Servera med lingonsylt och råkost


              




  



 
 
Helena Ljunggren

Helena Ljunggren

3 mars 2010 17:02

Potatisbullar är något som jag fått lära mig att äta igen. Skolans potatisbullar på 80-90 talet var inte mycket att hurra för men som tur är så har jag lärt mig att göra egna och då blir det kanongott :)

Dina ser kalas ut!

http://helenaljunggren.com

 
Lena

Lena

3 mars 2010 19:46

Skolan har förstört mångas matlust! Jag kunde inte äta spenat förrän jag lagade den själv senare. Potatisbullarna i skolan är nog dessvärre samma idag som då!

De blev kalas, tack så mycket :)
(sambons son åt 8 stycken!)
(jag åt 7!)

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards