Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 22 mars 2010

Jag har blivit en snobb!!!

Av Lena - 22 mars 2010 00:19

Eller, en snobb är jag inte men … min mamma tycker det! Kanske!*

Vi har i helgen haft besök av min bästa och godaste vän! Han kom och hälsade på i helgen, från Nynäshamn, och det var av honom jag fick en Le Creuset-gryta när jag fyllde 50 år.


Jag blev kär och förälskad i grytan vid första ögonkast när jag såg den på bild på nätet en gång och när jag läste om den insåg jag att det var en livslång kärlek.


”Du äger inte din Le Creuset. Du förvaltar den bara åt kommande generationer.” läste jag för länge sedan (ett par tre år?) på en blogg och det var då jag insåg att min kärlek inte var övergående!


Nu hittade jag inte just det blogginlägget utan ett snarlikt på Taffel där författaren använt sig av ovanstående uttryck. Tydligen var det ett så bra uttryck att även Cervera använder sig av det?

Nu ångrar jag att jag inte sparade bloggen citatet användes först på i ”mina favoriter”!

Googla själv på citatet så ser du!


I alla fall så nu kom då min bästa vän och hälsade på och hade en massa presenter i väskan! Dels flera fantastiska öl från Nynäshamns Ångbryggeri för det är där han jobbar men just det var egentligen mest till min ölälskande sambo. Själv fick jag två paket med underbara och älskade Le Creuset-saker! Mums! Alltså är jag nu snobbigare än snobbig om min mamma får bestämma!


   I dessa formar hamnade sedermera i helgen den ena brûlen efter den andra! Vackert värre!


En helt underbar gratängform som är perfekt när man är två som ska äta och en som ska ha matlåda! Den är så fin att man kan gråta och mina barn blir så glada när jag dör och de får ärva Creusetterna!

Kan det bli bättre?

  

*När jag berättade för min mamma att jag blev så glad över Le Creuset-grytan och sa vad den kostade så frågade hon om jag blivit snobbig eftersom jag älskade dessa saker. Det är ju faktiskt på dette viset att jag inte skulle köpa dem sjäv men tar med glädje emot dem som presenter om de har fint papper och vackert snöre runt sig!

 
 
Filifjonkan

Filifjonkan

22 mars 2010 09:34

Hej Lena Jamen så roligt att du fick dina älsklingsgrejor och som du sa man köper dem inte bara så där hux flux för de kostar en del men det är de väl värda. Och så rätt du har man förvaltar de grejorna bara till kommande generationer håller med dig.

http://filifjonkan-se.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

22 mars 2010 13:25

Ja det kostar men de är så bra och fina att se på också! Ha en fin vecka!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Kari Receptomaten

Kari Receptomaten

23 mars 2010 10:30

Lyllos dig! Läckert massor, orange är dessutom min favoritfärg. Jag har två grytor, lilliplutt och mediumplutt i härlig orange färg och där till 60-70-tals look. Jag förvaltar dem med omsorg :)

http://receptomaten.blogspot.com

 
Lena

Lena

23 mars 2010 11:57

Ja, visst blir man lycklig! Färgen lyser upp hela köket! :) De diskas separat och hanteras nästan med bomullsvantar ;)

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Malin

23 mars 2010 16:42

Inte bara din mamma, din dotter också!!

 
Lena

Lena

23 mars 2010 21:47

Du hade också blivit glad Malin!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Majsan

Majsan

26 mars 2010 09:14

Vad roligt! En toppenhelg med kärt besök, massa god mat och dryck och finfina presenter! Jag är faktiskt lite avis på de där presenterna.
Jag kommer ihåg Emil, vi har träffats emellanåt genom åren tillsammans med BoA. Hälsa :)

Ha det finfint!

http://majsansblogg.se

 
Lena

Lena

26 mars 2010 10:33

Den bästa av helger Majsan! Att dessutom få sådana presenter gör den extra minnesvärd. Man minns helgen varje gång man puttar in en form i ugnen!
Ska absolut hälsa till Emil!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Åsa

15 november 2010 18:00

Jag har också en orange gratängform - men den är ju hopplös att göra ren :((

 
Lena

Lena

15 november 2010 18:16

Hej Åsa! Prova att lägg den i blöt i riktigt hett vatten men lite diskmedel. Sedan tar du en Scotch-Brite-svamp som har ett lager vitt på sig (den med grönt repar) så gnuggar du försiktigt på de fastbrända partierna! Mina har inte en enda prick!
Lycka till :)

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards