Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 26 mars 2010

OM Bötet Barley Wine och den fantastiska personalen på Faluns Systembolag

Av Lena - 26 mars 2010 10:20

De e grejer de, Bötets Barley Wine från Nynäshamns Ångbryggeri! Ja, inte för mig men för sambon som dreglar bara han hör namnet!

Det är en Ale med vinkänsla och hög ”tänk på pocenten, Helge!”. Det är gjort på korn.

   


Jag tänker helt fräck och rakt av citera det Joel Linderoth skrev på sin blogg hos ”Allt om Mat”, mest för att du ska slippa klicka här för att läsa en bra beskrivning om ölen:


"I tisdags hade jag nöjet att testa lite nya öl. Några var nya och börjar säljas på Systembolaget på måndag och några var nya för mig, sådana som jag inte har testat förut. Framförallt var det öl i stilen porter och stout som testades, ölstilar som inte tillhör storsäljarna på Systemet men som kan erbjuda stor njutning – vilket vi som var med upptäckte om inte förr.

Men den stora njutningen för mig var en öl som börjar säljas på måndag på ett bolag nära dig, Nynäshamns Bötet Barley Wine. Stilen tillhör inte heller den storsäljande skaran men i korta ordalag handlar det om öl som liknar vin som har högra alkoholhalt och som görs på korn. I lite längre ordalag handlar det om kryddig, fruktig, vinös, smakfull, söt, fyllig och fantastiskt välsmakade öl som ska avnjutas i lugn och ro i ensamt majestät eller i vittra samtal vid en brasa. Ja, jag kunde inte släppa brasan, den dyker upp som sinnebilden för lugnet varje gång jag tänker på sådana här njutningar.

Tänk dig att du varit ute och sprungit, dryga milen, kommer hem, duschar, drar in ett halvt paket pasta med pesto och mycket vatten och sedan sätter dig och öppnar en bok. En bra bok. Och sedan öppnar du den lilla flaskan. Det är bra grejer i mitt liv. Flaskan är förresten på smarta 25 cl, alkoholhalten är dryga 9 procent och den kostar 33 kronor. Om det är värt det? Ja. Punkt slut."

 


Här är den spännande storyn vi var med om som dock fick ett lyckligt slut:


Vi visste inte om vi skulle skratta eller gråta efteråt!


Den gångna helgen hade vi besök av min bästa vän och som jag tidigare sagt så var det av en som jobbar på Nynäshamns Ångbryggeri. Om han hade med sig några varuprover av någon sort vill jag låta vara osagt men han berättade att sambons stora svaghet Bötet Barley Wine fanns på systemet. Måste ha! Alen släpps i så begränsad upplaga att det gäller att ligga på först i kön!


Vi gick in på Systembolagets sida och kollade och jodå, de hade två lådor. Sagt och gjort och långa benet före!


Väl på systemet gick sambon fram till en i personalen och frågade och hon såg frågande ut men gick och kollade på lagret. Hon kom tillbaks med en låda, de innehåller 12 styck, och langade över och sa att det var den enda som fanns så vi hade tur. Lycklig som en nygift (eeh, eller?) går sambon till kassan med mig och vår vän i släptåg.


Den, ner till underarmarna tatuerade kassörskan (jättesnygga tatueringar, det lilla som syntes) kollade streckkoden men hittade inte Barley’n i databasen. Den finns inte inlagd, säger hon!

Hon ropade ut ”hjälp till kassan” och ilande kommer nästa personal.

Kollar lådan och säger: Nähä, den får ni inte köpa! Den släpps som nyhet på onsdag 24 mars!

Jamen, stammar vi. Den finns på systembolagets sida! Två lådor stod det att det finns och det här är den ena.

Det är ett misstag! Ni får komma tillbaks på onsdag!

Jag börjar undra om det inte går att lägga undan lådan men det gick minsann inte när det var en nyhet som inte var släppt än.


Vi vill inte tjafsa utan går därifrån och drar hemåt. Samtidigt så ifrågasätter vi sinsemellan varför det bara fanns en låda kvar på systemet när det stod två lådor på deras sida och säljstarten inte ens varit!

Har någon i personalen tagit hem lådan eller?


Och, okej vi vet att varor kommer upp på systemets sida lite före de släpps (med släppdatum skrivet) men det här kändes fel.

Vår vän ringer ”han som har hand om det” på bryggeriet som blir alldeles upprörd eftersom ölen har redan släppts och vid närmare koll på systemets sida så står det mycket riktigt ” Säljstart 2010-03-01”.


Sambon ringer systembolaget och berättar det hela, för en personal som är frågande eftersom han/hon inte var med när vi var det, och får sin låda undanlagd för avhämtning på måndagen. Åker till systemet på måndagen och hämtar sin låda och får tusen ursäkter på köpet!

Slutet gott men Alen godare!


Det lustiga är också att det fanns två lådor på webbsidan från början, systembolagspersonalen på plats sa sig endast ha en låda, vi hämtar en låda och efter det fanns det plötsligt tre lådor enligt systemets webbsida. Trots alltså att sambon hämtat en av två?


Kära Systembolaget i Falun: NOLLKOLL!

 
 
Ingen bild

Daniel

26 mars 2010 10:47

Ja vad ska man säga, det var värt strulet. Godare öl finns inte just nu... :)

 
Lena

Lena

26 mars 2010 10:59

Absolut! För somliga!
Själv slurpar jag ju hellre "rötjut"!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Per Brodin

16 mars 2011 22:08

Blir man behandlad så där ska man bojkotta dom asen

 
Lena

Lena

18 mars 2011 12:30

Per Brodin: Ja, vi får väl börja brygga själva :)

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards