Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 29 mars 2010

Underbar och älskad av alla, del 2

Av Lena - 29 mars 2010 01:32

… och nu tror alla underbara och älskade som läser det här att jag fått Martina Haag-fnatt! Och det har jag.

Jo, hur förståndig jag trots allt är så är jag klok nog att gilla hennes böcker för det de är!

Lite ”Bridget Jones” är det över dem! Man kan småfnissa över lustiga situationer och ha lite igenkänning över annat. Jaja, låt det vara!


Jag vill slå ett slag för bladpersilja! Den är verkligen underbar och borde vara älskad av alla! Man köper den som tur är numera i lösvikt som ligger (står i hink ibland) i stora knippen i butiken.


Om man köper en bukett och tar hem och rensar, alltså ser till att alla stjälkar är ungefär lika långa (klipper till det) och tar bort mindre blad längst ner på stjälken, och ställer i vattenglas i kylen så håller den i veckor där! Det är bara att nypa av de blad man behöver och skölja av och hacka eller vad du vill! Och så gör man som jag gör och det är att man har en påse i frysen där man lägger alla stjälkar som blir över.  Fiffigt är ju då att när det står i ett recept att man ska ha med persiljestjälkar så har man dem redan i frysen! Ha!


Tänk bara på att det bara är stjälkarna som ska stå i vatten eftersom småbladen både vissnar fort under vatten (inga akvarieväxter) och dessutom förorenar vattnet. Det är precis detsamma som med snittblommor; inga blad under vattenlinjen! Ok?


   Ja jag råkar ha två buketter!

 
 
Kari Receptomaten

Kari Receptomaten

30 mars 2010 00:09

Ja, stjälkarna hur grova som helst kommer till sin rätt förr eller senare plus att det är dem man betalar för, bladen väger ju inget..

http://receptomaten.blogspot.com

 
Lena

Lena

30 mars 2010 00:40

Exaktamente! Och hur många gånger behöver man inte några persiljestjälkar i grytan? Bra-att-ha-sak!

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards