Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 3 april 2010

Fisk till snabblunch

Av Lena - 3 april 2010 00:31

Findus nya Citronbitare med potatismos och gröna ärter till lunch.

Det är 53 % fiskkött och resten panering. Man kan ju tycka att det är lite fisk och mycket panering för pengarna MEN när man själv panerar fisk hemma så dubbelpanerar man gärna för att få en bra och krispig panering och då blir det nog samma balans. Har aldrig mätt eller vägt men det känns ändå så.

Findus har bra fiskfilé av Alaska pollock i men citronsmaken är lite svag.


Citronsmaken kommer av citronsyra och citronarom med E 414. E 414 är Gummi arabicum och varför faen ska de ha med gummi? Om man läser om E 414 så används det i godis, glass, läsk, konditorivaror och tuggummi. Kan ge upphov till överkänslighetsreaktioner hos personer som är allergiska mot ärtor, bönor och jordnötter. Varför har man det i panerad fisk?


Slutsatsen för mig och min familj är att den panerade fisken var god och krispig men hade vi varit nötallergiker så hade vi kunnat bli sjuka. MEN eftersom vi inte har allergier i familjen så kan vi tänka oss att äta detta igen, om vi blir bjudna!


  


  


  


  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards