Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 4 april 2010

Hur man inte gör äggröra – och hur man gör

Av Lena - 4 april 2010 18:48

Att äggen är KRAV-märkta är en viktig förutsättning eftersom du annars får dåligt samvete när du äter. Trånga burar där värphönsen plockar varandras fjädrar eftersom de mår dåligt ger inte heller lika goda ägg så det är bara fördelar med det hela. Förr (några år sedan) valde jag bort EKO-ägg av ekonomiska skäl, liksom jag valde bort det mesta av detta. Jag var glad att jag alls hade råd med maten – för det mesta. Ju äldre man blir desto klokare blir man och med åren får man en mer stadig, om inte stor, ekonomi och då är det lättare att välja rätt!


Jag har gjort äggröra två gånger förr och det var länge men hur svårt kan det vara - och det är det om man inte gör rätt.


Äggröra för 2 pers enligt Bonniers kokbok:


4 ägg

1,5 msk vispgrädde, mjölk eller vatten

¼ tsk salt

½ krm nymald vitpeppar

1 msk smör + 1 msk smör


Knäck äggen och vispa dem lätt med vätskan och kryddorna.

Smält 1 msk smör på låg värme i panna eller gryta, helst med beläggning.

Häll smeten i pannan och rör sakta med en träsked, så att smeten flockar sig samtidigt som den håller sig krämig.

Ta äggröran från värmen och rör ner 1 msk smör.


   Fiska gärna upp de vita navelsträngarna innan du vispar!


   Ha väldigt låg värme så du inte får en omelatt


Om sambon vill gå och handla mitt i äggrörelagandet

så måste du ta pannan från plattan!

  


Om du är feg och rädd för att det ska bli smuligt så tar du av pannan för tidigt och då blir det så här!

  


Fast det blev gott ändå!



 
 
Fröken Dill

Fröken Dill

5 april 2010 10:05

Håller med, det är verkligen jättestor skillnad på krav-äggen och de konventionella. Nu blev jag jättesugen på äggröra och bacon. Mot kylskåpet!
Glad fortsättning på påsken önskar fröken Dill

http://www.frkdill.blogspot.com

 
Lena

Lena

5 april 2010 10:51

Enkelt och gott och vad blir förresten inte gott ihop med bacon?
(smaklig måltid!)
Ha det fint själv Fröken Dill!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Kari Receptomaten

Kari Receptomaten

5 april 2010 22:16

Gott ju!
Men vad är det med äggsnuddarna? Nästan alla tjejer tycker illa om dessa och ska hålla på och peta / försöka fiska bort.. *ler*

http://receptomaten.blogspot.com

 
Lena

Lena

5 april 2010 22:47

Vi vill inte tugga på "snoddar"! Får du en i munnen så känner du den och det e lite läbbigt!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Kari Receptomaten

Kari Receptomaten

5 april 2010 22:57

Bara för det kan jag väl inte sluta tänkta på eländet nästa gång.... ;)

http://receptomaten.blogspot.com

 
Lena

Lena

5 april 2010 22:59

sorry ... ;)

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Kari Receptomaten

Kari Receptomaten

7 april 2010 23:13

Jag åt ett kokt ägg i morse - vet du vad jag hittade?! Jo, jag tror det var en.. :/

http://receptomaten.blogspot.com

 
Lena

Lena

7 april 2010 23:47

Klart det var en! Du kommer att hitta många på ditt livs stig!
:)

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards