Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 16 april 2010

Helgmeny vecka 15

Av Lena - 16 april 2010 10:36

Det blir en helg utan långkok så på måndag lär jag ha matlagningsabstinens!


Fredag

Tacos blir fredagsmyset


Lördag

äta borta kanske? Edit: Tacopaj blev det hos svärmor


Söndag

enkel pastarätt eller mer tidskrävande paj beroende på hur sent vi kommer hem och hur trött jag då är. Edit: trött! Blir pasta med tomatsallad


  Gångstigarna utmed Faluån är luriga


Har du idétorka kan du hitta mina matsedlar under kategorin "Matsedel för vardag & helg" eller så kan du klicka här!

 
 
Johan

Johan

16 april 2010 10:47

Jag har ett förslag på paj om man tänker ditt tidigare inlägg. Om du gör en helt vanlig pajdeg och smetar ut lite fint. Sen så gör du en stuvning på blad spenat och häller i formen med ägg kan tänkas ;) Ovanpå så köper du filodeg, kanske tre lager och för varje lager så penslar du med olivolja. In i ugnen och när pajen är klar så toppar du med oliver, rödlök, feta ost.

Serveras med tzattziki. Där har du min favvorit paj. Jag kom på den en gång när jag fick ett grekiskt recept jag inte förstod. Dock så blev den väldigt uppskattad.

http://www.applet.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

16 april 2010 10:55

Det lät gott Johan! Om jag orkar i övermorgon, annars har jag ju receptet här till nästa paj-tillfälle :)

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards