Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 23 april 2010

Hemburgare med tillbehör & ”side-sallad”

Av Lena - 23 april 2010 21:00

Äkta hamburgare som man gör själv hemma ÄR bäst, godast, nyttigast och billigast!

Bakar man hamburgerbröden själv och har i lite annat än vitt mjöl så är man i landet ”nyttigare”!

Så då tog jag väl och bakade egna hamburgerbröd – INTE! Jag fick tidsbrist och det är väl ett ord de flesta kan allt om?

Dessvärre fanns det inte fullkornshamburgerbröd där vi handlade så det blev vitt och onyttigt!


    


Johnny’s senap har varit en favorit i alla år och nu hade vi även Johnny’s tre nyheter från Druvan att förlusta oss med; Johnny’s hamburgerbearnaise med gurka, Johnny’s ketchup och Johnny’s hamburgerdressing som är söt-stark.


HEMGJORDA HAMBURGARE:


500 g nötfärs

1 dryg tsk salt

flera många varv nymalen peppar

2 tsk worcestershiressauce

en skvätt vatten


Blanda allt och så mycket vatten att smeten blir smidig. Dela smeten i tre lika stora klumpar som du plattar ut rätt mycket till tre burgare.

Stek i smör.


Serverades med grönsaker som lagts i olika skålar så man fick bygga sin burgare själv med salladen till.


  

  


Johnny’s ketchup innehåller 58 % tomatpuré om man jämför med Heinz som innehåller 55 % tomatpuré. Smaken var sådär och jag föredrar Heinz som har en godare tomatsmak där man känner syran och sötman och lite stickig tomat.

Sambon gjorde en blindtest på de båda och gillade den inte. Kostgjord och ”jolmig”. Han föredrar alltså också Heinz. Innehåller konserveringsmedel (vilket de andra två också gör men i ketchup är det inte lika vanligt).


Johnny’s hamburgerdressing var väldigt god men varför innehåller den guankärnmjöl? Det medför risk för överkänslighetsreaktioner hos personer som reagerar på ärter, bönor och jordnötter.

Sambon tyckte det var den godaste hamburgerdressingen han ätit. Bra stark kryddig smak som lyfer fram köttsmaken och den känns inte fet fast det är 41 % fett i.


Johnny’s hamburgerbearnaise med gurka var favoriten. Lite annorlunda och trots en fetthalt på 70 % kan jag tänka mig att ha den i kylen. Klar bea-smak! Kan faktiskt användas som kall sås på allt möjligt om det kniper.


Jag gillar förpackningarna eftersom tuberna är smidiga att sticka ner i kylväskan lite här och där utan att göra väsen av sig.


  

bilden är lånad

 
 
Beckis själv

Beckis själv

24 april 2010 18:54

Och det ser ju inte liiite gott ut :) Mums!

http://beckabus.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

24 april 2010 19:01

Det är ingenting mot vad det var!
Kul att du titta in! Välkommen åter!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Kari Receptomaten

Kari Receptomaten

25 april 2010 01:04

Beatuben är den enda jag provat ännu och den gillar mig. Att den är så pass fet behövde jag inte veta ;)

http://receptomaten.blogspot.com

 
Lena

Lena

25 april 2010 01:05

Visst var den god! :)

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards