Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 5 maj 2010

Pappadelle med svamp, tryffelolja och parmesan

Av Lena - 5 maj 2010 21:39

Har fått ett smakprov på vit tryffelolja från Zeta och då måste man ju nästan genast provlaga något.

Jag valde ett recept Zeta själva rekommenderade eftersom det lät både gott och var lättlagat.

De har kantareller i, trattisar såg jag på deras bild, men det ville inte jag ha utan bytte till Karl-Johan som jag hade torkad hemma. Har litervis (3;)) med torkade trattisar men jag föredrar dem i grytor eller redda såser/soppor.


De hade även ett italienskt rött vin de rekommenderade, Mezzacorona Marzemino  (nr 22372). Det fanns nu inte på vårt bolag men personalen där var vänliga att ge oss ett alternativ. Vi fick ett vin som passade bra till just den här rätten, Mezzacorona Lagrein  (nr 22951), och dessutom till samma distrikt och pris så där var allt frid och fröjd.


Pappadelle med svamp, tryffelolja och parmesan

 

Ingredienser

4 portioner

 

1 pkt Pappardelle (á 500g)

40 g torkad Karl-Johan, blötlagda en timma

4 msk olivolja, jag använde Don Ninos

3 vitlöksklyftor tunt skivade

2 dl vitt vin

20 g späd ruccola

2 dl riven Zeta Parmigiano Reggiano, 22 mån (hade jag faktiskt hemma av en slump)

1 msk Zeta Olivolja Vit Tryffel Extra Vergine

salt

svartpeppar

 

Så här gör du

Låt den blötlagda svampen rinna av ordentligt.

Stek svampen i olivolja 5-10 minuter.

Lägg i vitlök och fräs ytterligare någon minut.

Häll på vin och låt koka ihop någon minut.

Blanda med nykokt pappardelle, ruccola och parmesanost.

Smaka av med vit tryffelolja, salt och svartpeppar.

 

Servera absolut med extra parmesan på bordet! Det behövdes!


Det blev ganska gott. Tryffeloljan luktade bäver när vi sniffade i flaskan men i den färdiga maträtten var den inte oäven.


  



Kostar dryga trettio kronor för 100 ml i butik. Hållbar ca 1 månad efter öppnande, därför så liten flaska.

  

 
 
Kari Receptomaten

Kari Receptomaten

7 maj 2010 01:21

Bäver. *LOL*

http://receptomaten.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards