Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 6 maj 2010

Uppdatering: Att driva upp en ampeltomat - Tumbling Tom

Av Lena - 6 maj 2010 09:45

Har haft tomatplantor förr men då har jag bott i söderläge. Där vi bor nu kallar jagför "platsen där solen aldrig skiner".

5 minuter i köket på morgonen, sedan rundar solen huset och kommer till vårt vardagsrum vid 14-tiden och då är det träd i vägen så...

Hoppet står till ampeltomater man kan hänga högt upp och långt fram på balkongen.

På påsen står det att det är en bra amelväxt med små, söta körsbärstomater men vi får väl se hur det blir med det!


Jag hade sparat en ask vi köpte vindruvor i att användas som sålåda. Hål i botten är det och så ha man plastfolie med andningshål på. Jag har även sparat små krukor man köper kryddväxter i. Utmärkta omplanteringskrukor! Här köps inget i onödan!


Missade att fota frön och första planteringen men ...


Ampelkörsbärstomaten Tumbling Tom Reds barndom och liv!


  


18 mars

  


31 mars

  


1 april

  


1 april

  


1 april

  


Idag, 6 maj, har de vuxit en del. Ser framtiden an med tillförsikt :)

  


Här lägger jag framöver in fler bilder på hur det blir


Det bittra slutet med nästan inga tomater kan du se här!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards