Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 7 maj 2010

Gör din egen färskost

Av Lena - 7 maj 2010 02:00

1 liter filmjölk, rumstempererad

3 dl gräddfil, rumstempererad

½ -1 tsk salt


Häll filmjölken och gräddfilen i en kastrull och värm på medelvärme tills blandningen är ca 50 °.


 Rör om under tiden så värmen fördelar sig från botten till ytan.


Häll blandningen i en tät silduk och låt vasslen rinna av. Min läckte som ett såll så hälften forsade igenom innan det blev stopp. Fick ösa med soppslev från bunken till ett kaffefilter.


Låt det stå några timmar så all vassle runnit igenom.

Edit: spar vasslen, den lär vara bra att använda som degvätska.

Smaka av med salt. Var försiktig eftersom du ska krydda med annat sedan.


Jag ställer min i kylen och går och sover för nu är jag klar med tvättstugan.


 I morgon ska jag dela den i tre små byttor och smaksätta lite olika.


Tror bilderna talar för sig själva


  


  


De bidde - en LITEN klutt  


Dagen efter blandade jag osten med:

Hackad basilika och tomatpuré

Riven pepparrot

Pressad vitlök och hackad persilja

Ha nymald peppar i dem alla  och smaka av saltet

Dessa blev jättegoda!

 
 
Kari Receptomaten

Kari Receptomaten

8 maj 2010 15:11

Fiffig hållare - vill ha!
Btw, vad gör du med vasslet som blir över? Jag har hört att man ska kunna baka med med det.. Vad tror du om det?

http://receptomaten.blogspot.com

 
Lena

Lena

10 maj 2010 07:49

Silduken och stativet har jag haft i många år och den är fantastiskt bra till allt möjligt!

Ja, man lär kunna baka av vasslen. Ska skriva in det i inlägget :)

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards