Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 8 maj 2010

Rättviks marknad - lördagen

Av Lena - 8 maj 2010 19:20

Det var den största marknad jag varit på. Flera olika områden, inklusive ett karusellområde. Sambons son såg ut som ett blåbär efter godis-spray och blått sockervadd.


Där fanns ALLT! Tunnbröd från ett otal olika bagerier, hjortronsylt med allt fråm 65 % till 90 % bär i, kolbullar så klart, ost fråm miljoner olika lokala tillverkare, godis i långa banor, korvar gjorda av allt utom det man inte kan äta och prylar, prylar och åter prylar.


Glass gjord på strutsägg fanns vilket jag inte köpte. Men jag smakade på både torkad som rökt struts och det var väldigt gott!


Som tur var så hade jag glömt mobilladdaren hemma så fotograferandet blev begränsat.



   Godis är gott!


   På längden och på tvären fanns korv av alla smaker!


   Fanns det 15 liknande stånd?


   Olika mat överallt för allas smaklökar


   Juni's kryddor var självklart på plats. På 3-4 olika ställen faktiskt. Det gick inte att undkomma dem.


   Bullen's så klart!


   Vilda smaker!


Svärföräldraran bjöd på grillad korv på kvällen. Och tortillabröd med Tacosfärs till förrätt! De bor i husvagn och har mikrovågsugn med sig!

  


 
 
Birgitta Höglunds Mat

Birgitta Höglunds Mat

9 maj 2010 09:11

Grillkorv är det inte ofta jag äter, men i helgen slank det ner flera stycken. Vi hade vårstädning på min gård, jag fick den stora äran att grilla korven ;)
Från Änge slakteri, med mycket kött och rejäl smak. Kul att grillkorvarna också utvecklats till det bättre :)

http://birgittahoglundsmat.wordpress.com

 
Lena

Lena

10 maj 2010 09:45

Ja Birgitta, även grillkorvarna går att få bra sorter av numera. Inte bara slaktavfall;)
Gårdsstädning och korvgrillning hör absolut ihop!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Avataria

12 maj 2010 19:49

Åh, men struts är GOTT! Strutsfilé gudomligt! Slår vilken oxfilé som helst, när som helst...

 
Lena

Lena

12 maj 2010 20:10

Tänk att jag har aldrig ätit det förr! Miss av mig! Undras om vi inte har en strutsfarm här i Dalarna? JO! (kollade lite snabbt)
http://www.sahlinsstruts.se/
Inte så långt dit heller :)

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Avataria

17 maj 2010 20:09

Ja! Fast var superduperförsiktigt vid tillagningen av filén! Den blir jättelätt överstekt, och då är den inte lika god längre...

 
Lena

Lena

17 maj 2010 23:41

Tack för tipset! :)

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards