Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 10 maj 2010

Vitlöksriv och mellanlägg

Av Lena - 10 maj 2010 09:24

Markandsfynd i Rättvik!


Inte vet jag om det var så billigt men det var grejjer jag ville ha och då är det väl bra med det.


Ett fat där man river vitlök. Otroligt bra där man får ut mesta möjliga smak av klyftan! Dessutom ingick det en uppsamlingspensel och ett skalar-rör i priset. Röret är av gummi och väldigt bra om man ska skala många klyftor om man t.ex ska lägga in vitlök.


  


Grytmellanlägg kan man aldrig få för många av!

Man har det mellan grytan och spisplattan t.ex när man ska ha maten på värmning en liten stund utan att bränna vid.

Eller, när maten just är klar och man har stängt av plattan och vill ta tillvara värmen utan att maten torkar av för mycket restvärme.

Eller under grytan när man ska ha maten att svalna. Då cirkulerar luften även under grytan så det svalanar fortare. Funkar även i diskbaljan. Eller, mina gamla (ca 10 år) gjorde det. Hoppas inte dessa rostar.


Jag har redan två och jag använder dem nästan varje dag.


  

 
 
Moma

Moma

10 maj 2010 15:37

Aha, vad smart med grytmellanlägget! En enkrona kan funka om man vill ha ner värmen lite fast det funkar ju inte till allt det andra! Har du inget tips på hur man får upp värmen (utan att brandlarmet går)?
/Moma

http://www.momaskitchen.wordpress.co

 
Lena

Lena

10 maj 2010 15:55

Jag använder potatispinnen när jag bara vill ha pyttevärme. Enkronorna blir så skållheta.
Tips: plocka ur batteriet ur varnaren! :)

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Kari Receptomaten

Kari Receptomaten

14 maj 2010 13:30

Vitlöksrivarfatet är en marknadsklassiker, vi har faktiskt en precis lika, och då menar jag färgen också :)

http://receptomaten.blogspot.com

 
Lena

Lena

14 maj 2010 14:05

Klart din är likadan! Vad annars?
Har du skaffat dig något grytmellanlägg än då?

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Kari Receptomaten

Kari Receptomaten

18 maj 2010 23:48

Haha, nä jag kör med mina kungar ännu :D

http://receptomaten.blogspot.com

 
Lena

Lena

18 maj 2010 23:49

Ojoj! ;)

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards