Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 19 maj 2010

Hoppsan kaloppsan!

Av Lena - 19 maj 2010 21:09

Kalops är väl en typisk husmanskosträtt. Ännu godare hade den kanske blivit om jag hade haft i lite ansjovisspad som Mannerström, men nu hade jag inte det så jag gjorde som jag brukar. Och det blev minsann gott ändå! Laga gärna till grytan dagen före den ska ätas eftersom den blir fylligare då.


Skånsk kalops 4 pers.


1 kg nötkött, t.ex högrev

smör

2 gula lökar

några morötter

½ dl mjöl

2 tsk salt

nymalen vitpeppar

vatten

10-15 kryddpepparkorn

3 lagerblad

1,5 msk kalvfond


Gör så här:


Putsa köttet och tärna det till grytbitar. Stek det runt om i smör, lite i sänder, och lägg över i stekgryta. Vispa ut stekpannan med lite vatten och häll skyn i grytan.

Pudra över mjölet och rör om ordentligt.


Skiva eller klyfta löken och lägg i grytan. Skala morötterna, dela i bitar och lägg i grytan. Tillsätt salt, kryddpeppar, några varv på vitpepparkvarnen, lagerblad och fonden.


Häll på vatten så det täcker och koka upp under lite omrörning så mjölet blandas och inte bränner vid botten. Låt puttra på låg värme under lock i 1-2 timmar eller tills köttet är mört. Smaka av.


Strö lite hackad persilja över och servera med kokt potatis och rödbetor.



 
 
Hannele på Hisingen

Hannele på Hisingen

20 maj 2010 12:22

Mums, ska precis äta det sista vi har kvar från helgen..

http://hannelesparadis.blogspot.com

 
Lena

Lena

20 maj 2010 12:28

Hannele: Och jag ska också just äta lite till lunch nu :) Gott!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Birgitta Höglund\\\'s Mat

Birgitta Höglund\\\'s Mat

20 maj 2010 16:24

Hej Lena. Måste bara komma in och Tacka och bocka för de fina orden från Dig och Dottern :)
Jag blir så stolt så jag blir rörd. Härligt att kunna sätta ett avtryck i främmande människors sinnen, bara genom min mat :)
Ha en skön eftermiddag. PS. Kalopsen ser riktigt god ut. Jag åt just rester av min köttfärssås.

http://birgittahoglundsmat.wordpress.com

 
Lena

Lena

20 maj 2010 17:44

Birgitta, det enda jag kan säga är; äras den som äras bör!
Resterna är nästan godast ;)
Ha det fint du med!

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards