Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 7 juni 2010

Restaurang Tzatziki i Falun

Av Lena - 7 juni 2010 21:00

Den grekiska restaurangen Tzatziki i Falun fick celebert besök idag! Ja, det var vi som kom dit förstås!

Vi skulle fira att jag föddes idag men för många år sedan och begav oss dit tillsammans med sambons son och mina svärföräldrar som till min stora glädje kom och åt med oss.


Restaurangen har ingen egen hemsida men har samma meny som Tzatziki i Borlänge, dock har den här lägre priser.


Lokalen är ganska kal och inte så ombonad men trevlig och det såg fräscht ut.

Det var nästan tomt på folk när vi kom vid 18-tiden så vi blev uppvaktade av personalen direkt.


Menyn är så klart fylld av allehanda grekiska rätter där jag valde Kolgrill Special med oxfilé, fläskfilé, kycklingfilé, grönsaksspett och calamares. Serveras med tzatziki och sallad. Man får välja mellan pommes, bulgur, klyftpotatis eller ris. Detta spett gick loss på 155 kronor att jämföra med Borlänge där samma kostar 199 kronor. Spett till barn kostade 65 kronor.


Tallriken som kom var stor och välfylld med ett spett av varje sort samt tre friterade frasiga calamares. Köttet var väldigt gott även om det var sådana där platta lite seg-torra bitar. Tzatzikin till var stark och god och den lilla salladshögen fräsch. Sedvanligt bröd till.


Jag orkade hälften sedan var jag proppmätt! Jag var pinsam nog att be om en doggybag och in kommer servitören med en frigolitlåda. Den hade tre fack och i de två mindre låg det ny fräsch sallad och en rejäl klick tzatziki! Jag kunde fylla det tredje stora med det jag ville från min tallrik. Det gillar vi! Nu kan jag äta grekiskt till lunch i morgon!


Fina presenter fick jag också och svärmor hade plockat en rejäl bukett med underbara liljekonvaljer. Den doften innebär lycka för mig!


Smolk 1 i glädjebägaren var att jag var tvungen att ställa mig upp vid bordet ett antal gånger eftersom sittandet ger fel vinkel på rygg och nacke så värken blir olidlig. Folk runt oss trodde kanske att jag höll tal? 10 gånger! Men kvällen var härlig så det fick jag ta!

Smolk 2: sambon fick ryggskott strax innan vi skulle hem så nu vet vi inte hur allt går.


  

 
 
Lena

Lena

8 juni 2010 11:12

Tack Moma! Det var fint! Nu har jag fått en sång både av min mamma och dig :)

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards