Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 9 juni 2010

Livet är (inte) alltid en dans på rosor

Av Lena - 9 juni 2010 15:29

Blev du förärad en underbar bukett rosor nyss? Det blev jag! Har en eller flera börjat sloka? Det har en av mina!

Följande tips hittade jag hos ”Alis stort & smått” som hade Camilla Sörvåg, florist som källa.


"Rostips

 

Om/När du köper kolla att huvudet är stenhårt!
Fyll färdigt vatten i en vas innan du snittar om dem och sätt 1 tsk klorin / liter vatten.
Du behöver INTE påsen som kanske medföljer!
(påsen är 99% klorin & 1 % socker)
Gör ett snett snitt på minst 2 cm och ställ i vasen
När rosen börjar slakna, så lägg dem helt under vatten i t.ex badkar.
Ställ en hink el. något så de stannar under vattnet.
Låt de ligga där i ett par timmar.
Diska ur vasen och fyll nytt klorinvatten i.
Koka upp vatten i en panna och hämta rosorna som doppas i det kokande vattnet. (ca 3 sek/st)
Snitta sedan bort den delen som varit i det kokande vattnet och ställ tillbaka dem 1 och 1 i vasen.
Nu har rosen ett nytt liv igen!"


Det mesta visste jag men inte allt.



Recept med (obesprutade) rosenblad: 

Kanderade rosenblad från Allt om Mat

Sorbet på rosenblad från ICA-kuriren

Jordgubbsmousse på rosenblad av Monika Ahlberg



  Klicka!

 
 
Moma

Moma

9 juni 2010 23:46

Klorin?? Fy, det var inte snällt, jag som i min enfald har trott att det var någon mumsig växtnäring i de där små påsarna...
Förresten, undrar om det är återupplivning de för tidigt slokande rosorna redan varit med om, de kanske var inne på sitt andra liv redan när de anlände till sitt nya hem?

http://www.momaskitchen.wordpress

 
Lena

Lena

9 juni 2010 23:55

Njae inte e de snällt mot miljön. Men finns det inte motsvarande bakteriedödande? Klorrent eller nåt?
Återupplivade rosor? Skulle vi bli förvånade? Näpp!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Kari Receptomaten

Kari Receptomaten

10 juni 2010 00:15

Hemlis om rosor: När natten kommer och ändå ingen skall se den vackra blomman, lägg den då i iskallt vatten så att rosen kan ligga. Ett badkar är lämpligt med 10-15 cm vatten då det ackumulerar kylan bra.
Till morgonen snittas och vasas rosen åter.

Voilà!

http://receptomaten.blogspot.com

 
Lena

Lena

10 juni 2010 00:18

Nämen jahaaa! Tack för den infon! :)

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

10 juni 2010 12:40

Kari: Precis som med vissna morötter då;)

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Moma

Moma

10 juni 2010 23:28

Jag köpte 10 stora fina röda rosor åt sonen i tisdags- nu är de inte bara slokörade, de hänger med huvudena likt dönickar!
Jag tror jag ska tappa upp ett stort iskallt klorinbad och sedan trycka ner blomkillen under vattnet så han får ligga där och piggna till över natten! Skulle man snitta någonstans också?

http://www.momaskitchen.wordpress

 
Lena

Lena

10 juni 2010 23:32

LoL!
Moma, jag skrattar så jag får kramp! hahaha
Ja, inte åt rosorna, det var ju synd!
Men du är så himla rolig!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Kari Receptomaten

Kari Receptomaten

11 juni 2010 00:48

Haha!! Hoppas blomkillen inte läser här.. ;)

http://receptomaten.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards