Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 14 juni 2010

Potatisbullar av potatismos

Av Lena - 14 juni 2010 22:41

Jag brukar frysa in allt potatismos som blir över så jag kan göra potatisbullar. Enkelt, billigt och gott! Jag tinar moset över en sil så överflödig vätska rinner av för då blir det fastare smet utan att man behöver kompensera med en massa extra vetemjöl. Förut har jag gjort smeten på ägg och vetemjöl men efter att ha surfat runt lite så har jag sett på ett par ställen att det används ströbröd istället för mjöl. Bland annat hos Lisa så klart! Måste provas så klart tänkte jag! Det blev bra så klart!

Jag hade lite kokt potatis i kylen som jag pressade i men det går ju bra ändå. Det är väl onödigt att nämna att det går lika bra (eller snarare bättre och godare) med mos som inte varit fruset?


POTATISBULLAR


650 g potatismos

2 dl pressad potatis

3 stora ekologiska ägg

2 dl panko (asiatiskt ströbröd)

1 tsk salt eller mer beroende på hur salt moset är

nymalen valfri peppar

smör att steka i


Gör så här:

Låt ev. det frusna potatismoset tina i ett finmaskigt durkslag.

Blanda ägg och panko och låt det stå och dra ett tag. Blanda ner allt det andra. Ställ att vila i kylen.


Starta stekpannan med en klick smör i på rätt bra värme. Forma smeten till bollar, lägg några i sänder i det brynta smöret och platta till dem lite. Stek tills de är gyllenbruna på båda sidor.


Servera med lingonsylt, råkostsallad och gärna knaperstekt bacon. Eller smörklick och extra salt.


  


  

 
 
Kari Receptomaten

Kari Receptomaten

16 juni 2010 08:33

Aha, tina i sil.. Tackar!

http://receptomaten.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards