Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 23 juni 2010

Att tröstäta!

Av Lena - 23 juni 2010 20:16

Midsommarhelgen blir inte riktigt som det var tänkt. Jag kan bara stå kortare stunder, ligga kortare stunder eller sitta i vår fällbara fåtölj. Starka-farliga-smärtstillande-plåstren hjälpte inte. Inte alkohol heller märkte jag i helgen. Fast jag sov väldigt bra den natten när jag fått Dry Martini på kvällen! Men det kan man ju inte leva på! Trodde i det längsta att vi skulle kunna åka bort som planerat.


Alltså får vi bli hemma själva för att bjuda hem någon nu är ju lite för sent och förresten – vem fan vill fira midsommar hos oss där solen aldrig skiner? Inte jag i alla fall! Om jag fick välja alltså, vilket jag inte får nu. Så vad gör man? Jo, man tröstäter! Nu ska jag för första gången den här veckan ta mig till matbutiken och tömma den på allt jag får syn på som ser gott ut! Ingen plan, ingen inköpslista, bara handla, vilket är så mot mina principer och det jag brukar göra att jag nästa förundras! Ja, inte handla mer än vi kan äta så klart. Jag kastar aldrig mat.


Sill, lax, räkor, fina grönsaker, frukt, kött att grilla, grädde, smetana, gräddfil, färska fina kryddörter, sköna hemmakvällar och allt annat som gör livet glatt! Here we go!


Pst! Viskar tyst: liten plan har jag så klart; grillat, lite smörgåstårta och kanske något jag aldrig lagat förr så jag får kryssa i listan på oprövade rätter. Men det får bli min hemlighet, särskilt som jag kanske inte kan genomföra det.

  

Släng inte mat!

 
 
Kryddburken

Kryddburken

23 juni 2010 22:34

Ajajadå... Vad hänt med dig stackare?
Sen kan jag tycka att det du beskriver låter så härligt ändå på något vis! Så opretantiöst, så oformelt och avslappnat så jag blir en smula avundssjuk faktiskt. Midsommar BEHÖVER inte va det de alltid har varit! De går fler tåg! Man FÅR vara ensamma hemma på tu man hand, man får dricka martini och somna gott, man behöver inte bjuda folk o fä och bulla upp med sill & jordgubbar! De viktiga är att man finns och mår bra i sin egen stund! ;-) Stor kram till dig och GLAD MIDSOMMAR!!

http://kryddburken.se

 
Lena

Lena

23 juni 2010 23:07

Tack rara! Nej, man behöver inte ställa till en pompös fest utan man KAN mysa tillsammans :)
Tror inte jag kan hålla mig från köket så äta gott får vi nog ;)

Stor kram till dig med och en väldigt glad midsommar!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Majsan

Majsan

23 juni 2010 23:44

Stackars dej! Men hoppas ändå din midsommar blir alldeles alldeles underbar, på tu man hand med massa god mat kan det ju inte bli annat ;)

Kram kram Majsan

http://majsansblogg.se

 
Lena

Lena

23 juni 2010 23:54

Tack Majsan! Men fick förut veta att min goda vän Emil har en granne som har kronisk hicka! Oj! Vem är jag att klaga? Det finns alltid de som har det värre!

Ha själv en finfinfin midsommar och njut riktigt ute på lantstället! Och ge Sivan en fet fisk och blomster runt svansen!

*sommarkramar*

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Moma

Moma

24 juni 2010 00:00

Fasiken, inget kuligt med ont! Tänk så här, du slipper dansa runt som ett fån kring någon jäkla fallossymbol. Du slipper att under tidiga timmen förstå vem som har alkoholproblem, vilka som kommer att somna osams,vem som har en affär (inte butik).Du slipper känna ångesten som rotar sig fram i magtrakten framåt småtimmarna, då man helst vill vara hemma i egen säng eller soffa iförd de alldeles för säckiga och uttänjda mysbrallorna. Du slipper sitta i bilen dagen efter när solen skiner som mest och önska att du redan vore hemma samtidigt som du förundras över hur många risiga bilförare det finns. Mer?
Jo, du slipper däremot inte att påminnas över hur bra din sambo är och hur himla mysigt ni kan ha tillsammans på tu man hand. Och så jag då förstås, jag finns ju någonstans efter någon dammig motorväg, på någon festplats någonstans i Sverige, bland barn med föräldrar som beter sig mer som barn än barnen själva, på någon restaurang som tar överpriser för att de är tvugna att jobba midsommar, tänkandes på dig!
Lööv

http://www.momaskitchen.wordpress

 
Lena

Lena

24 juni 2010 00:17

Hahaha! Skrattar gott! Du är så kul! Och visst är midsommar en eländig helg! Eller? Hm!

Men jag undrar ju; vad fasen har du på dammiga motorvägar att göra när det finns jetplan? Och på vilken f(p)estplats i Sverige? Vad har du där att göra, bland barnsliga vuxna som dansar som fallosar? Och på en restaurang som tar överpris! Meh!

Tänker på dig!

Löööv!

Lycka till så får du sill! :)

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Birgitta Höglund\\\\\\\\\\\\\\\'s Mat

Birgitta Höglund\\\\\\\\\\\\\\\'s Mat

24 juni 2010 08:37

Hej Lena. Krya nu på dig så du får en skön Midsommar ändå. Kram Birgitta

http://birgittahoglundsmat.wordpress.com

 
Lena

Lena

24 juni 2010 08:45

Tack Birgitta! Kommer ju att äta gott i alla fall :)
Önskar dig detsamma!
Kram

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Tobbe

Tobbe

24 juni 2010 17:11

Ville bara bjuda in till min nya matblogg, Den Rockande Kocken... http://blog.godaremat.se/ Ha en bra dag...

http://blog.godaremat.se

 
Kari Receptomaten

Kari Receptomaten

24 juni 2010 22:07

*Omtanketänker*

http://receptomaten.blogspot.com

 
Lena

Lena

25 juni 2010 12:24

Tack Recept o Maten!
:)

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards