Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 26 juni 2010

Det blev inget grillat

Av Lena - 26 juni 2010 03:34

Vi grillade inte men vi blev grillade – av polisen! Eller, nja …

Vid tolvtiden (i natt) blev vi antastade av en galning! Vi bor på nedre botten och har balkong där. Balkongens räcke har en grind. Grinden har ett lås. Låset var inte låst med vårt hänglås. Det spelar ingen roll. Rätt vad det är, mitt när vi tittar på en hyrfilm, så är det en karl som ropar utanför och rycker i räcket.

Han ropar så högt och rycker i räcket så mycket att jag far upp och går ut på balkongen. Mannen är upprörd och vill att vi öppnar porten till trapphuset så han kan bli insläppt till sin ”kompis” som han säger bor i vårt hus. Eftersom vi inte känner igen honom eller känner till vilka vänner grannarna har så ville vi inte öppna porten. Man gör inte det för främlingar som man inte vet vad de ska göra.

Mannen var inte helt nykter och att släppa in honom för att stöka runt i trappuppgången var inget alternativ.


Så vi avvisar honom vänligt men bestämt, mannen försvinner, vi drar för persiennerna och sätter upp hänglåset på vår grind och återgår till filmen vi tittade på.


Rätt vad det är (fem minuter senare) så är  det någon som knackar rätt på rutan till balkongdörren. Va!?! Jag far upp och ut innan sambon hinner blinka!

Då har den här mannen slagit ner spaljén som sitter på insidan av grinden till balkongen och klättrat över!

Jag blir så upprörd att jag blir hes på två röda! Vafan har du här att göra? Stick åt helvete!

Borta är ont i nacken och diskbråcken flyger! ARG! Intrång hos mig!

Karln står där och viftar och vill IN I PORTEN! Sambon kommer flygande och tränger sig före mig och blåser upp sig och säger ”STICK!”


Mannen blir hotfull och börjar med tillmälen. Vi är ”hemska” och ”sambon är fet”. Jag är ”helvetet”.  Och ”fet!”Och vi kan fara och flyga!

Sambon är lugn och ber mannen att om han går blir det ingen polisanmälan.


Där står han och viftar på vår balkong och hotar så jag backar in i lägenheten och ringer 112 för andra gången i mitt långa liv. Mannen har då varit hotfull och dum säkert i 10-15 minuter.  Jag är mer upprörd än rädd. En främling slår sönder vår grind och står och hotar och viftar och det är bara en halvmeter kvar till vårt vardagsrum!


Som tur är så är min sambo både lång och stor så han klarar att hålla mannen kvar på plats. Polisen är på väg, jag har dem i telefon, och de ber mig beskriva honom. Jag är ett uruselt vittne vet jag så jag ber polisen lägga på luren så jag kan fota mannen. Att jag inte spelade in?!?


Sambon säger en gång till åt mannen att gå för att slippa polisanmälan men det biter inte.


Jag försöker fota men mannen sätter upp armen framför ansiktet varje gång min blixt syns så det blir ingen bra bild som bevis.


En granne i huset mitt emot passerar och sambon ropar till honom att ”kom och hjälp oss och vittna!”. Grannen vänder ryggen till och jag ropar ”kom och hjälp oss!” men mannen går och jag skriker ”fegis”. Ja, vad gör man i sin upprördhet?


Mannen fortsätter att hota. Sambon säger, för tredje gången (eller femte nu?) att ”om du går nu så blir det ingen polisanmälan. Mannen börjar hota igen; ”Jag kommer efter er, jag vet var ni bor!”. Eh?

Ja, du vet var vi bor för du har just slagit sönder vårt balkongräcke och står inne på vår balkong och står nästan i vårt vardagsrum!


Mannen har under tiden jag pratat med polisen, skrikit åt min sambo både att han redan suttit inne flera gånger samt han är släkt med en polisman så om de kommer så blir han ändå släppt på en gång.


Jag är lugn men ändå upprörd! Försöker vid ett tillfälle smita förbi sambon för att utdela en rak höger (vilket jag ändå inte hade vågat)men sambon stoppar mitt tillträde.


Polisen anländer med blåljus och kliver ur bilen. Då kastar sig mannen fram och slänger ansiktet i vår blomlåda och skriker högt ”Aj, aj, jag är misshandlad! Aj, jag är slagen och på ryggen med!”.

Mannen fortsätter att skrika och beklaga sig över hur misshandlad och slagen han är när han blir ledd till polisbilen.


En polisman kommer in till oss och tar upp anmälan. Han säger att eftersom mannen inte varit inne i vår lägenhet så är det inte tal om inbrott eller intrång utan bara anmälan om hot och om skadegörelse. Jasså?

Jag bad polismannen att de skulle fixa att mannens kropp blev fotograferad så att de kunde se att han inte hade några blåmärken efter slag. Fast min sambo säger att mannen säkert har blåmärken efter att ha kastat sig över vår grind och landat hårt. Ja, då står ord mot ord.


Och då kan man konstatera att min sambo kommer att få ställa sig inför rätta och försöka bevisa (utan vittnet som fegade) att han inte slagit mannen! För det är ju helklart att den här mannen kommer att motanmäla min sambo!

Min sambo tror att han får sitta inne en månad för misshandel fast han bara petade den här mannen på ryggen två gånger när han försökte sätta sig i min balkongstol.


Min sambo säger att han drar tillbaka sin anmälan om mannen ber om ursäkt till mig, över intrånget, samt att ha slagit sönder min fina terrakottakruka. Jag vill ha 300 kronor i skadestånd. Det räcker för mig för det var det krukan (loppisfynd) och plantan kostade samt 200 kronor för sveda och värk.


Tänk om min sambo hamnar i fängelse?


Jag är hungrig nu, klockan är efter tre på natten, så därför passar inlägget in i en matblogg!


  Så kan det gå till när man bor i Dalarna!




 
 
Hannele

Hannele

26 juni 2010 14:13

otäckt

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

 
Lena

Lena

26 juni 2010 14:17

Absolut! Jag ringde polisen halv fem i morse och frågade var snubben var. Så han inte skulle komma tillbaks och göra något. Han var inlåst i fyllecellen i Borlänge och skulle släppas åtta på morgonen. Då kunde jag somna :)

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Kari Receptomaten

Kari Receptomaten

26 juni 2010 16:40

Ursäkta språket men vilken jä*la sk*t ni fick vara med om i natt!
Hoppas att pu**ot har varit i polisens händer förut eller ännu bättre
att han har någon form av dom på sig sedan tidigare.

Vad kan/får man göra och hur tänker ni nu? Ställa en burk med infärgande pepparspray på fönsterbrädan som självförsvar?

Beklagar att ni fick en rutten avslutning på midsommaraftonen och hoppas att du/ni får slippa eventuella framtida problem med anmälningar mm.

http://receptomaten.blogspot.com

 
Lena

Lena

26 juni 2010 16:50

Jamen eller huuur! Pu..o! Enligt honom själv så hade han suttit inne förut. Han skröt om det!?

Jag och sambon tänker nu efteråt att det faktiskt var rätt jobbigt! Jag har fått prata av mig hos mamma, min son och min svärmor. Man behöver bearbeta av någon anledning.
Fast vi e ok nu och sambon är min hjälte!

Hoppas du hade en underbar midsommar! Fast det vet jag att du hade för det är du värd! *karma* du vet :) Hälsa din blivande Recept o Matant :)

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Kari Receptomaten

Kari Receptomaten

26 juni 2010 17:21

Bra att ni pratat av er och har nära och kära som finns i närheten.
Så mycket elände och ändå bubblar du av glädje - du måste vara en sjuhelsikes kvinna!

Japp, lovar att hälsa den blivande Recept o Mattanten *lol*

http://receptomaten.blogspot.com

 
Lena

Lena

26 juni 2010 21:20

Ja, prata av sig bör man!
Sjuhelsikes ... tack men det vet jag inte :)
Gör så gott jag kan!

*ler*

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Moma

Moma

28 juni 2010 17:29

Nä, det var det värsta!! Ja, du, man slutar aldrig att förvånas över folks dumhet!
Hoppas ni hunnit skaka av er lite av eländet!
Kram

http://www.momaskitchen.wordpress

 
Majsan

Majsan

28 juni 2010 21:05

Men huvva vilken skräckupplevelse!! Att bli hotad hemma hos sej själv är nog bland det värsta man kan tänka sej, för i sitt hem vill man ju faktiskt känna sej trygg.

http://majsansblogg.se

 
Lena

Lena

28 juni 2010 22:58

Ingen hit!
Mitt hem var min borg ..

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Sandra

Sandra

23 juli 2020 11:06

Haha, hade missat denna. Nice!

http://https://hund.fria.ifokus.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards