Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 6 juli 2010

Snabb och lätt laxrätt med grönsaker

Av Lena - 6 juli 2010 23:45

Det här, och liknande, har jag gjort förr och kommer att göra då och då eftersom jag är väldigt förtjust i det.. Lätt och jättegott med ”rena smaker” och bra krisp i grönsakerna. Lätt att variera med kryddningen och grönsakerna.


Behövs:


laxfilé

fisksås

broccoli

salladslök

paprika

rapsolja, vanlig raffinerad smakneutral

salt

nymalen vitpeppar

sweet chilisås


Gör så här:


Tina en laxfilé per person. Dela den i tärningar och marinera den i fisksås.

Demontera ett broccolistånd så det blir till små buketter och skaftet bli stavar.

Ångkoka broccolidelarna några minuter med lite salt på.

Ta en bunt salladslök och dela dem i vertikala bitar på ca 3 cm. Både det vita och det gröna.

Strimla en urkärnad paprika.


Hetta upp rapsolja i en stekpanna och bryn laxen däri så den får lite färg runt om. Tag ur och lägg åt sidan.


Släng i det vita av salladslöken i den fortfarande heta pannan och låt gå någon minut.

I med broccolin och låt gå med ett tag.

I med paprikan och låt gå med ett tag.

I med det gröna från salladslöken och låt gå med ett tag.

Lägg tillbaks laxen och låt det fräsa under omrörning tills laxen är klar.

Skvätt i sweet chilisås och smaka av med salt. Lite nymalen peppar sitter inte fel.

Servera med ett glatt humör och en kall öl!


  

 
 
Helena (citronodlingen)

Helena (citronodlingen)

7 juli 2010 09:06

Det låter jättegott, och enkelt att variera. Grönsaker har vi ju gott om här ;)

http://butikcitronodlingen.blogspot.com

 
Lena

Lena

7 juli 2010 10:34

Ja Helena, grönsaker har ni ju oändligt och man kan ju ha annat än lax! En enkel pytt helt enkelt :)

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Kari Receptomaten

Kari Receptomaten

7 juli 2010 11:52

Nam nam! Ser nur najs ut som helst och smakar förmodligen tokgott!
Allt utom fisksåsen finns hemma.. Så måste jag klura ut vad jag ska ha istället för sweetchilisåsen - frugan har börjat med lchf... Så måste jag få upp fetthalten, eller så får hon dricka gräddmjölk till ;)

http://receptomaten.blogspot.com

 
Lena

Lena

7 juli 2010 11:56

Ja, mums! Fräs med en hackad chilifrukt, strö över sesamfrön på slutet och servera med soya :)
Bär och grädde till efterrätt ;)

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards