Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 15 juli 2010

Smaktest: Frödinge ostkaka

Av Lena - 15 juli 2010 16:56

Det som mest slår mig när jag ska leta ostkaka i butiken är deras dåliga sortiment. Har kollat i flera affärer men det finns som regel den vanliga på 600 g och den mindre lätt-varianten.  Microostkaka och finostkakan lyser med sin frånvaro, liksom utbud på storlekar överlag.


Jag åt ostkaka som yngre och mina barn är uppvuxna med att ibland få festa till på ljummen ostkaka, serverad med vispad grädde och sylt, och det är fortfarande ett populärt mellanmål eller som en lättare kvällsrätt. Eller när man bara är lite sugen!


Frödinge har tillverkat ostkaka sedan 1955 och den är fortfarande lika god. Det finns en hel drös serveringstips på deras sida. När du grillar i sommar ställer du formen på grillgallret under tiden du äter maten så är den lagom ljummen att ta till som efterrätt efter en stund! Energisnålt och enkelt!


Smaken är härligt rund med god mandelsmak och en liten lagom känning av bittermandel. Konsistensen är fin och tillsammans med en klick vispad grädde och favoritsylten tar man gärna en bit till. Supergott!


Frödinge har flera tips och recept här!


  


  


Ingredienser

Mjölk, ägg, grädde, vetemjöl, socker, mjölksocker, sötmandel, vetestärkelse, konserveringsmedel: sorbinsyra, bittermandel, ostlöpe. 

 
 
Moma

Moma

16 juli 2010 15:40

I löööv skånsk ostkaka, varm, kall, grillad, ljummen, med eller utan vispgrädde. På tal om ex, så har jag haft en som nästan bara åt ostkaka, han lagade inte mat så han åt det som frukost, lunch och middag. Att det inte skulle hålla mellan oss kunde man ju lätt kunnat räkna ut.

http://www.momaskitchen.wordpress

 
Kari Receptomaten

Kari Receptomaten

16 juli 2010 16:44

Ostkaka är lite av en doldis, men gott! Kul påminnelse här och nu :)

http://receptomaten.blogspot.com

 
Lena

Lena

16 juli 2010 19:04

Haha! Ja, DU kan väl inte leva med en som bara äter ostkaka! Du med din härligt starka och färgrika och spännande mat!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

16 juli 2010 19:06

Kari, den var glömd för mig med! Men det ÄR så gott! I love hallonsylt till!

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards