Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 17 juli 2010

Jag går och fiskar - dag 1

Av Lena - 17 juli 2010 22:45

Vi tog väl och drog till Hamptjärn då! Tält och allt och med mera och så vidare i packningen! Självklart så hade vi först köpt fiskekort för 420 kronor för två man för tre dygn! Man är väl ingen tjyvfiskare heller!

Senare så läser sambon på en tavla där, vid sjön, att barn under 12 år fiskar gratis i målsmans sällskap! 210 kronor i sjön alltså! Spelar roll!

Vi hade med oss tre spön så då kunde sambon slänga i ett i mitt namn med! Fast det blev från dag 2 eftersom sambon inte såg reglerna förrän då. Nåja! Och inte blev det bättre fångst av det.


Vi hade fått vädervarning om spöregn och kraftig blåst så sambon kastade sig över tältmonteringen med en jäkla fart! Det tog inte lång stund att få upp det eftersom sambons son var medhjälpare. Vi var framme kvart i fem och bara en dryg timme senare så var allt på plats. Tältet monterat, madrasser uppblåsta, sängar bäddade, köksprylar uppradade och allt städat och i ordning!

I ordning? Alltså, vinet (och colan)upphällt!


Recept o Matens tips om myggmedel visade sig stämma. (Jag har mailat honom och frågat och han hade så klart svar på vad som är bäst!) Vi behövde inte ens packa myggmedlet ur väskan! Inte ett flygfä på hela kvällen och det var njutbart. Min allergi fick en liten vilopaus!


Första kvällen hade vi bestämt oss för att grilla korv och majskolv och så fick det bli. Hot Dogs med fiberkorvbröd tillsammans med ”tillsatsfylld” räksallad kan vara vansinnigt gott när det vill sig och det ville det sig! Grillad majskolv med Bregott och salt är en dröm! Det var så gott att jag glömde fota!


Fiskespöna blev islängda ganska direkt på en gång, typ, men firrarna var mätta så det blev bara en abborre på 10 cm. Den lade vi (sambon)med varsam hand ner tillbaka i sjön. Jag har nämligen lärt mig på TV att man inte får kasta tillbaks fiskarna i sjön för då kan de dö av chocken.

Nej, man tar fisken i handen och för ner handen under vattnet och väntar tills fisken kvicknar till och simmar iväg av sig själv. Så det så! Era djurplågare!


Vi bäddade ner oss mätta och glada efter att jag hade fått förmånen att bränna bra många vedträn. Vi hade ju hämtat ett helt lass hos svärisarna eftersom man inte bara kan hugga runt i skogen som man vill. Man måste välja noga och bara ta sådant som ser överflödigt ut. Döda träd är överflödigt. Det kallas att rensa skit!


Jag är pyroman! Jag älskar att elda! Jag petar och grejar och sambon hämtar döda träd i skogen och hugger isär och jag bränner på! Han är så rar så han hugger en petpinne åt mig varje gång vi är ute. Sedan sitter jag där och eldvaktar och är sååå lycklig! Jag är en riktig skogsmulle!


Guud vad jag älskar naturen! Framförallt när det finns ett utedass i närheten! Jag hatar att lägga ”det som passerat munnen och åker ut i andra änden” i skogen! Även om det finns både mossa och stenar och våtservetter. Jag är nog inte riktigt en riktig skogsmulle?


Precis när vi lagt oss kommer tegnet.


Jag älskar myggnät!

Natti!



  


  


  

 
 
@Receptomaten

@Receptomaten

22 juli 2010 00:55

Så inge mygg & inge fisk? :D

http://receptomaten.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards