Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 6 augusti 2010

Jo, men – ja … Kreta?

Av Lena - 6 augusti 2010 02:09

Är det sant? Japp? Det är så det är!

Kreta-Agia Marina, hotell Ilianthos Village blir det!

Har aldrig varit i Grekland! Sambon och Birgitta Höglund är stamgäster men jag är oskuldsfullt ovetande!


Sambon har varit just på denna plats flera gånger men han vet inget om vad man handlar. Utom vad det gäller flytande och då snackar vi inte olivolja! Vad handlar man? Hur och var? Jösses vad jag känner mig som nybörjare! Har varit i Turkiet, Frankrike och England de sista resorna men inte i Grekland. Jag är ju ”lite” nervös eftersom jag inte är så van att resa men min sambo är en ”faktor 50” på trygghetsskalan så det går nog bra.


Värst är väl språket. Fattar grekerna min engelska?

Jag har ju blivit tvingad att åka både till Frankrike och England de sista tre åren. Båda resorna har varit för att sambons syskon nödvändigtvis har fått för sig att gifta sig! Vaba? Med skolengelska är det inte kul!


Prata på engelska med fransmän som varken vill eller kan är inte kul. Vissa vill men då begriper man knappt vad de säger! Vissa kan men då begriper man ändå inte vad de säger! Och i inget fall begriper de vad jag säger! Och man är tvungen att be om ursäkt hela tiden. Excosiaör monsjör och excosiaör madam!


Prata på engelska med engelskmän är inte lättare! De begriper oftast vad man säger men snackar så ”sluddrig” och snabbt att man inte fattar! Fråga mig som har en svåger som bor där. Det var han som skulle gifta sig med min sambos syrra så jag var tvungen att åka dit och prata.

Och jag med min skolengelska (som ändå har blivit rätt hyfsad nu) försökte konversera med en finare äldre herre av ädlare börd.  Det var INTE jag som började!


Vi pratade om brudparet och jag sa att det var ett fint brudpar.

Jag sa brud och brudgum fast på engelska. Problemet är att jag aldrig sett de orden skrivna så jag säger ”bride and broom”, som jag hört dem. Han rättar mig till ”bride and groom”?


Jag fattar inte riktigt först eftersom jag fått lite för mycket vin men sedan fattar jag. Typ dagen efter.

Jag har sagt ”brud och borste”! Eh? Ha? Hi?


Jag behöll fattningen. Såg bara ut som en fågelholk.


Nåja! Nu ska vi till Kreta och vi slipper bröllop! Vi är bara vi och vi är själva! Men vad handlar man? Hoppas Birgitta vet!


   Vackert ställe för bröllop! Historiens vingslag! Cornwall, England.



 
 
Kenneth

Kenneth

6 augusti 2010 20:03

Välkommen. Kreta är bäst....

http://www.galenigrekland.blogg.se

 
Lena

Lena

6 augusti 2010 20:37

Tackar! :)

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Moma

Moma

7 augusti 2010 12:09

What?? Du är ju just hemkommen från ödemarken, ska du iväg nu igen?? Köp honung, men provsmaka först, jag fick med mig rosmarinhonung någon gång för hundra år sedan, inte god! Ha det bäst!!
Lööv

http://www.momaskitchen.wordpress.com

 
Lena

Lena

7 augusti 2010 12:35

Honung? Ok! Tack för tipset :)
En timme kvar nu! Resfeber ...

Ha det bra här hemma i sommarvärmnen! Själva lär vi svettas ;)

lööv

http://almamater.bloggplatsen.se

 
@Receptomaten

@Receptomaten

7 augusti 2010 18:49

Köp olivtålar och kläder. Och kryddor i massor! Har inte varit till Grekland på länge men innan Euron var det riktigt billigt iaf :)

Nu är jag så avis att det ryker ur öronen.. ;)

http://receptomaten.blogspot.com

Lena

16 augusti 2010 14:54

De bidde inget köpt. Suck!

 
Birgitta Höglund\\\'s Mat

Birgitta Höglund\\\'s Mat

12 augusti 2010 21:24

Hej Lena. Hoppas du njuter av en härlig semester. Kanske du tittar in på bloggen trots ledigheten och ser det här.
Nu har jag nämligen skrivit lite tips på din fråga hos mig. Har själv varit borta på semester :)

http://birgittahoglundsmat.wordpress.com

Lena

16 augusti 2010 14:57

Tack för tips men det var försent. Men det blev inget köpt ändå. Orkade inte gå i affärer för det var så fruktansvärt hett. Nästa gång så ...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards