Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 29 augusti 2010

Pitepalt

Av Lena - 29 augusti 2010 00:18

Jag fick en påse på posten från Kungsörnen med en mix för Pitepalt!

Man skulle blanda mixen med vatten för att göra just palt. Mixen innehåller vetemjöl, kornmjöl, potatisflingor, ströbröd, havregryn, havremjöl, salt och socker och punkt slut. Socker? I palt? Och varför ströbröd? Dock inga tillsatser alls. På påsen finns en bild där de strött persilja över anrättningen. Persilja? Läste någonstans att persiljan på bilden var för det estetiska. Snälla, snälla, snälla! Det finns inget estetiskt i att strö persilja på palt! Punkt!


Jag kunde bara inte förmå mig att göra palt av mixen. Palt ska lagas med riktig potatis, köttkvarn, blod, svett och tårar och inte med en pås-mix!

Men – jag kunde ju inte slänga den för ”Släng inte maten!” är mitt motto, så vad göra? Jo, jag tänkte att man kunde göra plättar av den. Sagt och gjort så blandade jag mixen, tillsatte mer vatten, och gjorde just plättar!

Först tog jag lite mer vatten till mixen, provstekte, och sedan tog jag mer vatten och lite mer salt. Done! Jag var skeptisk först men nu är jag omvänd! I alla fall lite … Det blev ju faktiskt ganska gott. Lite för lite potatissmak men annars mycket (och förvånande) väl godkänt.


PITE-PLÄTTAR

½ påse Pitepaltmix (ca 500g)

1 liter vatten

½ - 1 tsk salt

smör

bacon

lingonsylt

morötter

skalare

stekpanna

rivjärn

kniv, gaffel och tallrik

Gör så här:

Blanda mixen med vatten och salt. Låt svälla minst 10 minuter. Grädda i smör som plättar i het panna.

Servera med knaperstekt bacon, lingonsylt och rivna morötter. Och ett glas iskall mjölk. Fast rödvin går också bra!



   Se på påse ;)


   Konsistensen är alltid viktig


   Första försöket med för lite vatten gav för tjocka plättar utan frasig kant


   Piffiga plättar med frasig kant


Sambon gav 5 av 5 i kategorin smak

och 5 av 5 i kategorin fras i kanten.

Det betyder att jag kan börja med, vilket jag har fegat med, att tillsätta lite "roligare" mjölsorter när jag själv blandar min egen plättsmet.

Jag använde baconfettet till plättarna den här gången, för extra fras i kanten, men det är så onyttigt att jag (kanske) inte gör om det.

Edit: Alltså goda plättar!

Detta går inte att jämföra med palt, inte på något enda sätt.

 
 
Lotta Brinck

Lotta Brinck

30 augusti 2010 13:50

Helgerån är min spontana reaktion när jag läser ingrenienslistan på pitepalt:
Palt ska göras på rå vinterpotatis (möjligen en eller två kokta kan få följa med på konsistensen), kornmjöl, vetemjöl och salt punkt slut. Resten är bara, ja vad säger man, förvanskning.
I mitt morsarv (från gränsen mellan Norbotten och Västerbotten)ingick ett recept på flatplat dvs ofylld pitepalt och till den serveras stekt rimmat fläsk och rubinröd lingonsylt. Eventuella rester skärs i sockerbitststora kuber och steks i flott. Gott!

http://lottabrinck.wordpress.com

 
Lena

Lena

30 augusti 2010 15:06

Kunde inte hålla med mer!
Och uppstekt palt är en ren delikatess!
Jag är uppvuxen på mammas palt. Hon är från Malmberget, Gällivare. De hade inte kornmjöl i men kallar det heller inte för Pitepalt utan bara potatispalt.

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Filifjonkan

Filifjonkan

30 augusti 2010 16:59

Hej Lena Åh det där lät intressant piteplättar det skall jag göra har precis kopierat ditt recept. Skall se om det finns mix i våra butiker hoppas det..Tack för tipset..och hoppas sambons rödfärg tonat ut lite jag är vrålöm på mina axlar fast det inte är rött hahha...lär vara så minst en månad till säger de som förstår sig på. Brännskador på djupet snackas det om jag satt ju under parasollet alltså va.
Slutsats Skärgården är livsfarlig hha,

http://filifjonkan-se.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

30 augusti 2010 17:56

Hej Filifjonkan!
Har du inte Aloe vera att smörja på? Det är jättebra.
Jo, mixen funkar som potatisplättar. Riktigt bra och utan tillsatser.
Grekland är oxå livsfarligt! Hihi!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Malin

30 augusti 2010 21:36

Hahahahahahahaha det roligaste på länge. Persilja på palt!! Jag älskar att du sket i palten och gjorde plättar. Puss

 
Ingen bild

Olof

30 augusti 2010 21:37

Tur att du inte tillagade någon pseudopalt! Pitepalt är heligt!

 
Lena

Lena

30 augusti 2010 22:19

Malin och OloF. Ja men eller huuur!
Kram från
mor/svärmor

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Majsan

Majsan

30 augusti 2010 22:31

Jag har minsann smakat pitepalt (eller vad man nu ska kalla det) gjord på mix och det var INTE gott!
Kompakt och konstigt enligt min mening. Skulle aldrig komma på tanken att göra palt på mix, men plättar däremot lät ju lite wild & crazy :-D

http://majsansblogg.se

 
Lena

Lena

30 augusti 2010 22:33

Ja Majsan, jag KAN ju inte kasta mat!
Trodde inte det skulle funka med plättar med höll ihop så bra! I min De Buyer stekpanna ;)

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards