Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 2 september 2010

Storkok och köttfärssås under gratäng

Av Lena - 2 september 2010 01:04


Jag ska ju resa bort och sambon kan ju inte enbart leva på delikata matrester ur frysen. Han gillar inte vissa av dem som kålpudding å så. Och då tog jag väl och lagade en himla massa köttfärssås! Det gillar han och då kunde han blanda det med en hel massa spagetti som vi kokade för ändamålet.

Var inte frysen full förut så kan jag säga att det inte finns en kvadratmillimeter kvar av utrymme nu! Hur fasen bär jag mig åt? Jo, jag handlar när jag är hungrig och när det är extrapris! Alltså både smart och dum!


Jag har alltså lagat köttfärssås på ett och ett halv kilo nötfärs! Hos City Gross får du den butiksmalen och av svenskt kött.

Jag har dessutom lagat till en potatisgratäng som skulle ätas ikväll med färsen underst.


Köttfärssås som storkok för flera och många men glöm inte att alla mått är hur just du vill ha det! Smaka dig fram!

1,5 kilo nötfärs

1 kilo gul lök, finhackad

200 g morötter, grovriven

200 g rotselleri, grovriven

1 stor + 1 liten burk skivad champinjon

1dl tomatpuré, helst Mutti tripple

2 burkar hela tomater, Mutti helst

1 tetra passerade tomater, helst Mutti

4 stora vitlöksklyftor, hackade

minst 20 varv på pepparkvarnen (jag tog hälften vit och hälften svart)

3 lagerblad

1 Fond du chef-pod

3 msk Touch of taste, kalvfond

1 tärning mörk oxbuljong från Knorr

3 dl rödvin, oekat

1 msk råsocker

2 tsk salt

2 tsk D'Elidas

1 dl Heinz ketchup

1 tsk balsamvinäger

6 dl vatten

Bryn svamp, lök, morötter och rotselleri för sig och lägg allt i en stor gryta. Bryn 500 g färs åt gången. Bryn tomatpurén med sista färsen.

Blanda i resten och låt puttra i ett par timmar.

Potatisgratäng att ha över en köttfärssås:

1 kilo potatis

3 dl vispgrädde

3 dl mjölk

2 dl creme fraiche

2,5 tsk salt

3-4 stora skivade vitlöksklyftor

massa nymalen svartpeppar

Skala och skiva potatisen i tunna skivor. Koka upp allt det andra och lägg i potatisen, Koka tills potatisen är nästan mjuk. Rör om nästan hela tiden.

Låt 1 liter av köttfärssåsen rinna av i en sil så överflödig vätska åker ur. Bred ut köttfärssåsen i en smord form. Bred den gräddkokta potatisen över. Toppa med riven ost av smakrik typ.

Resten av köttfärssåsen får bli matlådor. Koka spagetti och blanda meed såsen och frys in. Knöla in det i din överfulla frys!

Gratinera gratängen och servera med god sallad



  


  


   Tag ur lilla mittbiten (skottet) för mildare smak på vitlöken


  Bryn svampen tills den knastrar lite.


  Min De Buyer funkar perfa till allt!


  Klipp de hela tomaterna så du hjälper sönderfallet på raven!


  Mutti ÄR bäst!


  Min 10-litersgryta.


  Peppra ordentligt i potatisen.


  Drain!


  Före


  Efter


Sambons son tog fyra gånger, sambon tog tre gånger och jag tog om två!


Ja då! Klart vi hade en hel massa grönsaker till, De kom bara inte med på bild.

 
 
Filifjonkan

Filifjonkan

2 september 2010 12:27

Hej Lena åhhh det där såg ju så himlars gott ut men så mycket jobb jag är inte in the mood för att laga mat med mina klämda fingrar skyller på dem men gratängen ser ju så där ljuvligt krämig ut.

http://filifjonkan-se.bloggplatsen.se

 
@Receptomaten

@Receptomaten

2 september 2010 19:46

Förstår att ni tog om många gånger :) Tur att jag kikade in innan midnatt idag!

http://receptomaten.blogspot.com

 
Lena

Lena

2 september 2010 23:19

Filifjonkan: Stackars dig och dina fingrar! Jag får nog faxa lite gratäng till dig ;)

Receptomaten: Ska jag faxa lite till dig med? :D

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Birgitta Höglund\\\'s Mat

Birgitta Höglund\\\'s Mat

4 september 2010 14:02

Då har han en hel del gott att värma på. Vilken förutseende fru du är ;)
Storkokt köttfärssås blir verkligen bra.
Ha det bra. Birgitta

http://birgittahoglundsmat.wordpress.com

 
Lena

Lena

4 september 2010 16:08

Visst blir det bättre smak när man kör storkok!
Och, ja tänk att han kommer nog att tröttna på köttfärssås :) Men han slipper stå vid spisen när han kommer från jobbet ;)
Ha det bra du med Birgitta!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Per-Anders

Per-Anders

5 september 2010 17:38

Det här måste jag prova. Tack också för tipset hur man kan göra med vitlöken, det kände jag inte till.

http://www.delidas.se

 
Lena

Lena

5 september 2010 17:44

Det med vitlöken är bra ibland när man vill ha en mildare framtoning!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Filifjonkan

Filifjonkan

7 september 2010 16:14

Lena hmm har så jädrans kladdigt i m in fax det doftar misstänkt köttfärssås och gratäng är det du som skickat den tro? hhih,, ja du lagar mat åt hela Orsa Kompani nästan ju,, så bra så så kan jag få lite inspiration ibland.Funderar på när du kommer hem?Den 2 har du skrivit nu är det den 7. Koom heem och ta med dig dina goda kakor du vet vilka,,fniss igen

http://filifjonkan-se.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

7 september 2010 17:39

Haha! Ja, kära Filifjonkan, det är klart att jag faxade lite gratäng till dig!
Kommer hem i morgon men några kakor orkar jag nog inte baka då. Får bli senare! Hoppas det är bättre med dina fingrar!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Filifjonkan

Filifjonkan

8 september 2010 10:56

Tänkte bara säga grattis på namnsdagen fniss det är Alma idag Alma mater blir ju dubbelt det betyder ju "hulda moder"
men Alma är Alma så det så så grattis skratt,,,

http://filifjonkan-se.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

8 september 2010 18:08

Haha! Tack snälla Filifjonkan! Det har jag inte en aaaning om :)

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards