Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 22 september 2010

Allt-i-ett-mat – fiskburgare med brynt salviasmör

Av Lena - 22 september 2010 18:49

Man tar tillvara rester av kokt fisk och potatis och gör en ny rätt. Fisken hade jag färdigkokt i frysen. Serveras med brynt salviasmör och grönsaker. Burgaren är smaksatt med citron och saltad kapris vilket blir otroligt gott.

Salviasmör hade jag aldrig ätit men nu är jag kär! Och de små krispiga, smörstekta salviabladen är en delikatess! Mmm!


Fiskburgare med salviasmör 2-3 personer

300 g kokt potatis, stampad

200 g kokt fisk, finfördelad

1 ägg

rivet skal av ½ citron

3-4 msk saltad kapris (Butik Citronodlingen har fina sådana)

nymald vitpeppar

ströbröd

en bukett salvia

75 g smör

grönsaker

Gör så här:

Börja med att lägga den saltade kaprisen i blöt någon timme. Byt vatten ett par gånger så den värsta sältan går ur. Hacka kaprisen.

Repa bladen av salvian. Bryn smöret tills det fått färg. Släng i salviabladen och låt den brynas med utan att de tar färg. Någon minut, eller så. Tag stekpannan av plattan och låt bladen dra några minuter. Fisk upp bladen och lägg åt sidan. Var försiktig, bladen är spröda nu.

Blanda potatis, fisk, ägg, citronskal, kapris och vitpeppar. Forma burgare som du vänder i ströbröd.

Stek fiskburgarna i smör tills de är gyllenbruna. Servera med grönsaker, ringla salviasmöret över och toppa med de små salviabladen.



  En citronklyfta och lite tomater och sedan är det klart! Mycket gott!

Nä, jag vet! Det syns inte ens att det är gyllene stekyta.

 
 
@Receptomaten

@Receptomaten

22 september 2010 23:03

Och jag som inte kan smakplacera salvia i mitt huvud just nu.. Teflonminnet är inte nådigt mot mig ;)
Men Sicilianska kaprisar jag i kylen, gott gott :)

http://receptomaten.blogspot.com

 
Lena

Lena

23 september 2010 09:16

Gå å nyp i en planta i affären så minns du ;)
Prova smöret, så gott!
Kaprisarna är toppen!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
@Receptomaten

@Receptomaten

23 september 2010 11:07

Får bli så :)

http://receptomaten.blogspot.com

 
Kryddburken

Kryddburken

24 september 2010 22:37

Salvia + smör is the shit!! Guuud så gott! Och även lätt friterade precis som dom är till kvälls-snacks! Bra tips om "återbäring" där av frysens rester! Trevlig helg på dig & gubben!

http://kryddburken.se

 
Lena

Lena

24 september 2010 22:47

Visst Linda, e de gudagott! Synd att de smälter så i munnen! Poff, så är de borta ;)
Friterad persilja är inte heller dumt!

Trevlig helg till dig och din familj!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Gubben

25 september 2010 00:19

Tackar, du med :)

 
tina

tina

27 september 2010 12:45

Åh vad goda dessa fiskbiffar låter. Bokmärker och tackar-och-bockar för inspiration!

http://www.pickipicki.se

 
Lena

Lena

27 september 2010 13:19

Tina: Roligt att du tycker det. Bra mat för det finns ju gott om utrymme för vad man har i!
Kul att du tittade in hit!

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards