Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 27 september 2010

Varma svampmackor

Av Lena - 27 september 2010 18:20

I svamptider får man unna att sig att äta, inte bara att torka eller frysa in raringarna!

Vi tog alla gula kantareller vi hittade den dagen och kompletterade med lite trattkantareller. Hade jag haft gula så det räckt hade jag bara tagit det. Svampstuvning är GOTT!


Varma mackor med kantarellstuvning ca 9 stycken

Kantarellstuvning

250 g gula kantareller (rensad vikt)

125 g trattisar (rensad vikt)

1+3 msk smör

3 msk vetemjöl

2 finhackade schalottenlökar

1,5 dl vatten

riktig vispgrädde, så mycket att stuvningen blir tjock

salt och nymalen peppar

9 skivor formfranska, ganska stora

skivad ost av mellanstark typ

Grovhacka svampen och lägg den i het stekpanna med 1 msk smör. Bryn på tills svampen släppt från sig vätskan. Ha i löken och låt det hela ”ha sig”, under omrörning då och då, tills vätskan gått in i svampen igen. Klicka i 3 msk smör och få löken mjuk och svampen lite brynt.

Pudra över mjölet och rör om och rör i vätskan lite i sänder tills du är nöjd med konsistensen. Salta och peppra. Låt puttra 10-20 minuter på svag värme. Smaka av salt och peppar och känn att stuvningen är lagom tjock.

Fördela stuvningen på vitt (smörat?) bröd, lägg över ostskivor och grädda i 225° i ca 15 minuter eller tills osten fått färg.


Edit: mackorna som fick sambons 10-årige son att äntligen gilla svamp!


   Grovhackade gula kantareller


   Skrytbild (titta vad viii har)

 
 
@Receptomaten

@Receptomaten

27 september 2010 23:06

Grattis, du håller på att skapa en gourmé till son :)

http://receptomaten.blogspot.com

 
Lena

Lena

27 september 2010 23:25

Då skulle du se när jag i helgen bad honom blunda och gapa (och sa att han skulle lita på att det inte var sill), stoppade en bit av det vita av en Castello Blue i munnen på honom. Det slutade med att han tyckte bättre om det gröna och åt upp sambons bitar! Det är smaklökar i vardande det! Jag övar dem så mycket han vill!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
@Receptomaten

@Receptomaten

28 september 2010 13:43

Modig kille, modig du å :)

http://receptomaten.blogspot.com

 
Lena

Lena

28 september 2010 13:58

Ja, han är modig! Jag? Jag är den elaka styvmodern! ;)

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards