Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 16 oktober 2010

Matbloggare i allmänhet och vissa matbloggare i synnerhet

Av Lena - 16 oktober 2010 02:58

Matbloggare är ett släkte för sig! Ta det eller lämna det, som vi säger på svenska. Min åsikt alltså!

Det köps nya varor/smaker i gross och parti (om vi inte får dem gratis, vilket händer) och det ska lagas mat av allt vi ser, hör och känner. Fine!

Det kostar ofta skjortan att hänga med i allt som är nyheter men man kan ju bara inte låta bli när man är matnörd! Ser man en lapp eller skylt med ordet ”nyhet” i butiken så dras man dit även om ens sambo försöker backa. Ja men, jag måste ju proooova! Klart sambon backar igen - men i att ge med sig. Jag har verkligen blivit duktig på att övertala sambon att köpa nyheter/varor vi inte behöver eller tänkt köpa. Det är ingen bra egenskap jag har, det har jag insett. Men jag gör det ändå! Och? (han får en puss då)

Vem sa att man tjänar pengar på att matblogga? Dyrt nöje!


Och nu kommer det jag tänkt på länge så nu säger jag det:

Jag gillar inte matbloggare som kommer och slänger in en kommentar hos mig bara för att visa sig! Jag svarar (så klart, för jag svarar alla) och kollar in deras blogg och säger så klart något hos dem (9 gånger av 10). Har jag tur får jag svar men oftast inte. Sedan säger jag en sak till på deras blogg eftersom jag har lagt dem på bevakning. Inget svar. Tack så jävla mycket för kaffet!

(Detta gäller ju inte er som inte beter er så här och ni vet själva vilka ni är) Love to you!


Jag kan kosta på mig att svara på alla kommentarer för jag har inte så många. Kryddburken t.ex kan inte svara på alla för då skulle hon ha ett dubbelt heltidsjobb med detta. Hon svarar ändå ofta på frågor (om hon inte mailar svar) och det är fint.


Men så finns det matbloggare som aldrig svarar på kommentarer även om de bara har ca 3-5 stycken per inlägg. Varför? Och då särskilt när de inte ens har ett inlägg per dag utan mer sporadiskt.  Svara dina läsare människa! Visa respekt!


Min blogg har inte massor med kommentarer men den har en hel del kommentarer som betyder något! Tack Moma, Receptomaten, Birgitta och en del andra (som får beröm i senare inlägg eftersom jag inte kan nämna er alla nu)!

Jag har inte tusentals besökare utan bara hundratals men de som säger något hos mig SÄGER något! Ibland är det rena chatten och det är så kul!  Vet du; det beror nog på att jag svarar!


Jag har haft lite extra tid över den senaste tiden och rantat runt på en hel massa matbloggar som jag annars normalt inte besöker dagligdags utan mer då och då. Jag har haft dem på min ”lista” men har inte haft tid att kolla upp på ett tag. Snacka om att jag fått respons! Av vissa!


De som hälsat på min blogg och som jag gjort detsamma med och sagt något hos:

Vissa svarar lite fint men ger inte gensvar på min blogg (vilket inte behövs).

Vissa svarar och hälsar på hos mig och säger hej men kommer aldrig mer igen (det kan bero på att de inte gillar min blogg/mina recept)

Vissa svara inte på kommentar alls fast de bara fått en enda och det är min. Skit!


Jag kan förstå att vissa matbloggare inte svarar på kommentarer eftersom man kanske bara har en matblogg för sin egen skull men då ska man inte heller skriva ”vad tycker ni?” i sitt inlägg! Och sedan inte svara när läsaren tycker!


Jag sågar:

Dig som inte svarar på kommentarer när du ändå bara får 2-5 stycken! Jag kom till din blogg och läste och brydde mig så jag sa något så - SE mig!

Dig som kommenterar på min blogg och frågar något eller säger något frågande men aldrig kommer tillbaka och läser svaret.

Dig som bara kommer och säger "Å så gott det ser ut" utan att mena det!

Vad hade du här att göra? Bli sedd? Ring Se & Hör!


Så nu fick jag det sagt och lättade därmed mitt hjärta!

 
 
Birgitta Höglund\\\'s Mat

Birgitta Höglund\\\'s Mat

16 oktober 2010 06:04

En klockren analys, som så ofta på din eminenta sida, Alma :)
Tack för länken också, den värmer. Jag tycker som du, att det är viktigt att svara på kommentarer. Annars kan man ju lika gärna stänga av kommentarsfunktionen.
Jag besöker en del andra bloggar ibland, men skriver inte så mycket på dem. Har fullt upp med min och svaren där.
Men här är det roligt att lämna ett spår, just för att du alltid svarar ;)
Ha en skön helg, njut av gratismaten, även fast jag tror att din hemlagade är sååå mycket bättre.

http://birgittahoglundsmat.wordpress.com

 
Lena

Lena

16 oktober 2010 11:48

Hej Birgitta!
Tack för beröm! Visst är det trevligt med svar :)
Ja, att du har fullt upp med att svara det vet jag! Och visst är det roligt!
Ha en skön helg du med i härliga Alanya!
(Klart att min mat är bättre än Findus. Annars fick jag skämmas;))

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Moma

Moma

17 oktober 2010 08:24

Lilla sötnös, tackar å ödmjukast! Snart kilar jag iväg till chokladmässan för att äta upp mig lite (till)!
Lööv

http://momaskitchen.wordpress.com

 
Lena

Lena

17 oktober 2010 09:43

Moma: Du kommer att må illa!
Löv

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Moma

Moma

17 oktober 2010 20:58

Alma: Ack, stackars jag mår illa!

http://momaskitchen.wordpress.com.

 
Lena

Lena

18 oktober 2010 08:45

Moma: Japp! Så ju det! ;)

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Filifjonkan

Filifjonkan

21 oktober 2010 21:58

Heja Lena...jag försöker svara på kommentarerna och kollar in eter med ibland men inte alltid men ok om jag frågar om något så vill man ju veta svaret,,fast du beskriver så bra så man fattar fast man inte är matproffs precis,,det jag gjort av dina recept hittills har varit gott,,Men lagar inte så mycket numera soppa är rätt bra grejor....

http://filifjonkan-se.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

22 oktober 2010 07:37

Åh, Filifjonkan! Du är en av dem som alltid brukar svara på kommentarer!
Kul att du lagar av min mat :)

Ha en trevlig helg!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Filifjonkan

Filifjonkan

22 oktober 2010 11:25

Hej Lena snällt sagt man försöker vet du särskilt som du lagar goda grejor fast ibland är det knepiga saker med och jag har dåligt tålamod till matlagning som du kanske minns,,,Kram och ha en skön fredag (här vräker snöblafforna ner)

http://filifjonkan-se.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

22 oktober 2010 11:41

Filifjonkan, skulle du laga samma som mig så fick du inte lätt eftersom du lever i ensamhushåll. Hade jag varit själv hade jag inte heller lagat allt det här :)

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards