Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 13 november 2010

Helstekt, benfri fläskkotlett

Av Lena - 13 november 2010 02:12

Jag köpte en vakuumpackad benfri fläskkotlett att helsteka.


600 g benfri fläskkotlett

salt

nymalen vitpeppar

1-2 msk finhackad rosmarin

2 msk smör

1 msk rapsolja

lite vatten

gjutjärnsgryta med lock

köttermometer


Rumstemperera, ta ur förpackningen, torka av och krydda. Jag skårade sidan med fett i rutor och gned in hela köttbiten med salt, vitpeppar och finhackad färsk rosmarin. Lät den gotta sig i kryddorna någon timma.


Gjutjärnsgryta eller annan gryta hettas upp med en bra klick smör och en liten skvätt rapsolja (oljan behövs så smöret inte bränns).


I med köttet och bryn runt om på rätt hög värme. Sänk värmen till låg och sätt i en köttermometer med spetsen rätt i tjockaste delen. Skvätt i ett par dl vatten och lägg på locket.


Jag satte köttermometern att pipa på 65 grader men 60 är bättre. Mitt kött blev aningens för genomstekt för min smak.


När köttet är klart så tar du ur det ur gryten, lägger på ett fat och lägger aluminiumfolie (eller ett lock som passar fatet) över och låter köttet vila i 5-10 minuter. Jag hörde i ett matprogram att man ska låta köttet vila ca halva tiden man stekt det.

Jag lät mitt vila för lite men jag hade tidsbrist. Var inget fel ändå.


   Kryddat och klart


   Ja, det syns inte mycket men det syns!



 
 
Sanna

Sanna

13 november 2010 19:35

Tack, det här ska provas! :)

http://www.sancha.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

13 november 2010 20:50

Sanna: Tack söta! Kul att du tittade in hos mig! :)

http://almamater.bloggplatsen.se

 
@Spisat

@Spisat

14 november 2010 09:45

Gott gott, vi fick sk pullad gris igår, gott gott.

http://spisat.se

 
Lena

Lena

14 november 2010 11:08

Spisat: Pullad gris! Åh, nu blev jag avundsjuk!

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards