Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 11 december 2010

Det här var den sämst stekta falukorv jag ätit på länge!

Av Lena - 11 december 2010 23:18

Ja, det var vad sambon sa till mig när jag serverade stekt falukorv med stuvade makaroner förra söndagen. Inte min favoriträtt men sambon hade önskat detta och så fick det bli. Ja, jag kan inte annat än hålla med om det med korven. Makaronerna blev konstigt nog bra. Grönsaker? Ja, ketchup.

Falukorven var det egentligen inget fel på (den goda från Lidl) utan det var jag som saknade det som behövdes – vilja. Bara tanken på att stuva makaroner var som att bestiga ett allt för högt berg. Jag fick uppbåda mer viljestyrka än på länga för att alls ställa mig vid spisen. Bara det tog emot. Att sedan förbereda och laga eländet var en pina.

Korven blev som i skolköket förr. Halvrå inuti och knappt någon färg på ytan. Jag märkte det inte förrän vi åt och sambon sa det. Mat lagad utan kärlek är till handlingen lagd.

Min prestationsångest i nya lägenheten vet inga gränser och ändå gäller det ju bara att jag ska packa upp våra gamla prylar på ett nytt ställe.

Hade tappat inspirationen och kunde inte komma på vad vi skulle äta. Dagen efter tänkte jag att jag ville ha kokt potatis och ”något” men kom inte på något att laga till. Det blev fisksoppa, en variant på den norska men omarbetat så den skulle passa oss bättre för originalet var vi inte helförtjusta i. Recept kommer vid tillfälle för den kommer att lagas igen. Och igen!


Vad vi skulle äta dagen efter det visst jag inte.


Nu är inte det här något gnällinlägg! Nya lägenheten är mycket mindre än den förra och det är väl jobbigt men ack så mycket trivsammare den är! Lite dockhus över den. Husen är fina och området välskött.

Faluröda hus med vita knutar så långt ögat når. Även huset där man ställer sin cykel.

Efter ett par veckor här känner jag mig mer hemma än vad jag gjorde på två år i den förra.

Sambon har förbarmat sig över allt mitt slabbande i köket så jag ska bli med diskmaskin! En riktig en och inte bänkvarianten. Ja, nu finns det ju inte plats på någon bänk så det var inte mycket att välja på. Om jag inte måste skaffa ny dator först. Inte nog med att jag inte har internet utan min dator dör hela tiden. Blir man trött? Fast diskmaskinen får vänta tills nästa år.


Orkar/hinner fortfarande inte surfa runt på mina favoritmatbloggar. Var inne på ett par men la ner när internet försvann igen. Dessutom kom inte min kommentar in på en fast ägarinnan Moma har fiskat upp mig ur papperskorgen och godkänt mig för bara ett tag sedan då jag blev spärrad av WP. Skulle skriva något hos Helena Ljunggren för ett tag sedan men där hade jag inte ens tillåtelse att skriva in hela säkerhetskoden. Undrar om det är min hotmail-adress som spökar?


Ändå så känner jag på något sätt nu att jag börjar se framåt. Har haft för mycket folk runt mig för länge och haft för lite egentid. Nu när jag ändå hoppat in på ett par matbloggar så börjar det surra lite i skallen om vad vi ska äta och hur jag ska göra det godare eller åtminstone ätbart. Eller, kan man tugga det och svälja det och man inte blir sjuk av det så …


Sedan kommer nästa projekt: Jag måste nog byta ”bloggplats”. Fast vi har i alla fall adventsstakar och stjärnor i alla fönster.


Idag blev det en god köttfärspaj som jag inte vet hur jag gjorde. Vad vi har ätit i veckan har jag glömt. Lite mycket nu va! Eller, jag kommer ihåg vad vi ätit men skrev inte ner recepten. Lite synd för det var väldigt gott. Jag ska börja med veckomatsedel nu till veckan som kommer så allt blir som vanligt och jag kan planera.


Igår, mitt under Idol-finalen (ca 22.30) knackade det på balkongdörren. Det var hon som bodde här förut som var på fest hos någon granne. Rätt bra på ”lyset” frågade hon om vi trivdes i hennes gamla lägenhet och det sa vi att vi gjorde. Det gör vi ju! Fast jag ville bli av med henne eftersom det var Idol. Annars verkar det vara en kanontrevlig tjej och om alla här är som hon är så kan det bli att vi råkar bo mitt i en variant av ”Svenska hjärtan”. Fniss!


För övrigt så verkar det som om endiverna kommer från Holland just nu. I alla fall de jag köpte. Lite mer beska i smaken och har de en ”hygglig” storlek så bör de kokas åtminstone 40-45 minuter innan de blir mjuka. Låt rinna av. Halvera och lägg i smord form. Häll över en god ostsås och lite riven ost över det och gratinera tills det fått fin färg. Vegetariskt och kanongott. Om jag inte misstar mig så är det en rätt fransk-aktig rätt. Det finns varierande sätt att göra rätten på och det kommer att komma recept när jag lagar den nästa gång.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards