Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 16 december 2010

En dagens, tack!

Av Lena - 16 december 2010 01:21

Jag gjorde en variant på chili idag och den blev bra om än rätt mesig. Ungefär som dagens rätt på en lunchrestaurang. Fast jag kryddade och kryddade så hade den inte det rätta stinget när vi väl åt. Eftersom det skulle ta mig rätt lång tid att skriva ner det som var i och hur jag gjorde den så har jag bestämt mig för att låta bli att slösa tid på eländet. Du skulle ändå inte laga den!


I stället ska jag berätta att du alltid ska smaka på den färska chilifrukten innan du använder den i maten. Styrkan kan variera något väldigt och man kan förstöra en hel maträtt om chilin är mycket starkare än du trodde. Så blev det ju inte för mig nu men det kan bli så för dig.


Jag har tidigare ondgjort mig över min nya bovärd som jag kallade en mardröm! När jag väl besiktigade henne när hon var här på besiktning i nya lägenheten så visade det sig att hon var både lyhörd och trevlig! Jag fick i stort sett det jag ville och det känns bra. Nej, det är inte därför jag omvärderat henne. Tror det är för att vi har svårt att prata med varandra i telefon som jag tyckt hon var jobbig. Hon säger något och när hon är klar säger jag något. Då visar det sig att hon inte alls har pratat färdigt utan hon fortsätter säga när jag svarar och då pratar vi i mun på varandra och jag har därmed avbrutit henne. Och så är det så fort vi ska säga något. Hon har väl blivit smått irriterad när jag har avbrutit henne hela tiden. Fast jag inte har menat det. Öga mot öga gick det lättare för då såg jag att hon skulle fortsätta sin mening med några ord till. I alla fall nästan varje gång hon skulle fortsätta prata. Man kan ju skratta ihjäl sig för mindre! Jösses!


Det blev både ny toasits, ny yta på insidan av ytterdörren (faneren var bortsliten i stora bitar), nya ugnsplåtar (där gick det inte att laga fläskpannkaka), målat på flera fönster, målat på toadörren (där de skrapat bort klistermärken med vass kniv), en ny garderob till sovrummet (den som skulle stå där tycks ha gått upp i rök) och lite annat.

Diskbänken ska bankas ut på något sätt. Den har blivit misshandlat och buktar uppåt så när jag la en skärbräda där och skulle halvera en lök så gav den med sig så allt på hela diskbänken studsade 1 dm upp och föll ner överallt.


Kökets väggar ska målas om! Nu är det en slags babyblå färg (halva väggen panel och halva blommig tapet) men jag ska få vit nr 02, dvs Stockholmsvitt, på hela! Fint minsann! Jag vill ha blått, svart, trä och metall i mitt kök men bara i alla (eller många) andra saker än väggar och skåp. Färgerna ska vara på utbytbara saker så jag kan byta färg om jag vill men väggar och luckor måste vara vita så det blir ljust och fint. Maten smakar bättre då!


Jag skulle ju få en diskmaskin men behovet av tvättmaskin visar sig vara överhängande. Tvättstugans bokningssystem är elektroniskt styrt och man får bara tvätta 2 timmar i veckan + 1 timmas tork. Kommer man 1 minut före sin tid kan man inte låsa upp och kommer man en minut försent är man utelåst. Visserligen är där fyra tvättmaskiner men jag klarar inte av så stor tvätt på en och samma gång. Då blir jag oförmögen i flera dagar och så kan vi inte ha det.

Sökte på nätet efter tester av vitvaror och ramlade in på en sida jag inte sett förr. Den heter helt enkelt ”Bäst i test – helt enkelt” och verkar både intressant och seriös. De går igenom alla andras tester åt dig och samlar ihop informationen du inte orkar läsa och talar om vad som är bäst i en mellan-pris-klass.


På grund av förutsedda omständigheter (dyrt att flytta) så får vi vänta lite med tvätt- och diskmaskiner. Det kostar en förmögenhet med en tvättpelare och en halv förmögenhet med en diskmaskin. Särskilt om man är petig med vad man köper och det är jag. Hur kul är det att råka få hem en av dessa diskmaskiner som är testade som ”då kan du lika gärna handdiska för även om du sköljer disken före så får du peta bort matrester efter disken”?

Jag trivs väldigt bra här i nya boendet och känner mig mer hemma efter ett par veckor här än vad jag gjorde på två år på förra stället, det s.k Helvetesgapet.


  

 
 
Karin W.

Karin W.

16 december 2010 12:45

Köpa nya vitvaror nuförtiden är inte lätt. Min sonhustrus tvättmaskin la av helt efter bara 5 år. Det var en fullständigt normal livslängd om man tvättar ofta enligt tvättmaskinsreparatören. Inte ens lönt att reparera.

http://favoritrecept.blogspot.com

 
Mårtenssons kök

Mårtenssons kök

16 december 2010 23:16

Så himla skönt att ni fick träffa varandra och ordna upp allt, för det var minsann inte det lilla som ni ordnade upp. Skönt att få gehör för sina önskemål. Här är det precis tvärtom, vår lägenhet har tydligen växt och plötsligt blivit 7 kvm större över natten, enligt hyresvärden... Hur det gick till vet vi inte, men vi misstänker att han behöver ha in mer pengar i hyra för att täcka alla enorma kostnader som uppstått pga flera vattenläckor i huset... Hyresgästför. är inkopplad tack o lov, så nu hoppas vi på dom, eller ny lägenhet.
Så skönt att ni trivs bättre, då har allt slit varit värt det.

http://martenssonskok.blogspot.com

 
Ingen bild

Emmy

17 december 2010 05:21

Ja, det där med chili kan bli galen på. jag sabbade lillasysters mat på ett kalas hon hade. Skulle vara snäll och fixa wokat till alla. Gick åt myyycket vatten den kvällen. Say no more...
Trevligt med en lyhörd bovärd. Även om hon pratar i mun på dig hela tiden ;-)

 
Lena

Lena

17 december 2010 16:10

Karin W: 5 år! Det var det värsta! Vitvaror borde väl hålla längre än så, så dyra som de är!

Mårtenssons kök: Ja, det var skönt att vi kunde prata alls och skönt att få iordning här med lite måleri och så. Vi hade tänkt bo här några år.
7 kvm! Det var rejält! Vad ska ni ställa där? Hi, skämt åsido så var det rätt fräckt. Hoppas ni får rätten på er sida!

Emmy: Ja, det har du rätt i! Det är ju HON som avbryter MIG! ;)

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards