Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 16 februari 2011

Vad får skolbarnen på tallriken?

Av Lena - 16 februari 2011 10:05

Det tyska dioxinköttet hamnar i skolmatsalen!


Jag citerar Expressen:

”Efter den tyska dioxinskandalen dumpas nu tyskt griskött till svenska konsumenter.

Flera länder har stoppat importen, men i Sverige fyller det billiga köttet charkdiskarna.

Svenska producenter knäar under konkurrensen.”

 

”Nu flödar det tyska fläsket in på den svenska marknaden och hamnar i korvar och andra charkprodukter, äts i skolmatsalar och på andra institutioner, eller serveras i restauranger och i butikernas färdigrätter som värms i mikron.”

 

Jag behöver väl inte säga så mycket? Läs resten i en artikel i Expressen från 2 februari.


Är det verkligen så illa!


Vad är dioxin?


  

 
 
Emmy

Emmy

16 februari 2011 23:29

Jag tror faktiskt att det är så illa. Och det värsta tror jag är att de flesta svenskar inte bryr sig. Priset är viktigare än kvalitet. Själv är jag av en helt annan åsikt. Matsnobberi ;-)

http://remsansbistro.blogspot.com

 
Lena

Lena

17 februari 2011 00:06

Emmy: Raring! Trodde nog att du skulle reagera! Visst är det bedrövligt! Tror inte heller att de flesta svenskar orkar bry sig men att bry sig är INTE matsnobberi!!!! Att strunta i det är snobberi!
Eller hur!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
@Spisat

@Spisat

17 februari 2011 01:56

Bedrövligt.
Ännu mer här: http://www.spisat.se/2011/02/lage-for-helt-vegetariskt-i-skolan-det.html

http://spisat.se

 
Lena

Lena

17 februari 2011 08:16

Spisat: Man blir minst sagt förbannad!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Moma

Moma

17 februari 2011 20:36

Jag tror nog mer att det handlar om att man inte förstår hur illa det är, än att man inte bryr sig. Jag tror inte man kan föreställa sig vad mycket konstiga saker man kan göra med livsmedel (om det fortfarande kan kallas för det efter så mycket förvanskning)för att pressa priser i förhållande till kostnad och tid.

Hur ska man förstå? Den mat som serveras i många skolor är så otäck att den inte påminner om något som vi kan se i handeln. Då pratar jag endast om hur processat det är, inte ursprung och tillsatser, utan bara det man kan smaka och se.

Sedan finns det såklart bra skolmat också,men det är oftast mindre skolor där det finns en eldsjäl. Senaste skolan jag jobbade på vann pris för den bra maten... fråga mig inte hur det gick till,då det serveras hackat och malet och pressat på längden och tvären. Kanske de som gav pris bara läste den fantasifulla matsedeln (kanske det enda av barnens skolmat som de flesta föräldrar kommer i kontakt med), för gör man det kan man inbillas att tro att maten är varierad, fast det bara är Fiskpinnarna som bytt namn till Guldfisk... osv. En gång fick vi kalops som mer liknade seg brun lapskojs. Jag tror den hade varit fryst och sedan värmts för länge och kanske hade den också fått sig en extra redning. Det var många som gick hungriga den dagen. Det finns många vuxna också som inte klarar av att äta skolmaten och tar med sig egen mat i stället!
Lööv
(uj, nu vart jag lite upprörd, utav ämnet alltså)

http://www.momaskitchen.se

 
Lena

Lena

17 februari 2011 21:28

Moma: Oj! Detta var århundradets längsta kommentar! Och vad kan jag annat än hålla med i allt du säger?
(På sambons sons skola heter det guldlaxfriletter. Ska ändå säga att de lagar mycket av maten själva och att den gillas av ungarna.)

Du jobbar alltså med sånt här? Oj! Heder!

Upprör var ordet vi använder i detta ämne!
Luv!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Moma

Moma

18 februari 2011 10:59

Njae, man kan nog säga jobbade, jag har kvar min tjänst men är tjänstledig tills vidare. Det kostar på mer än vad det hedrar för att uttrycka det milt. :-)
Lööv

http://www.momaskitchen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards