Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 17 februari 2011

Godaste tomatsåsen till din pasta!

Av Lena - 17 februari 2011 00:36

Vi skulle ha pasta med tomatsås idag och jag skulle, i skåpstömningens tecken, ta vad vi hade. Det blev godare än gott! Sambon sa att det var så gott att han inte ens saknade skinka eller bacon i, som han brukar vilja ha. Bra betyg på såsen får jag säga! Nå väl, jag var rätt nöjd jag med. Att sambons son slukade det hela som en gam behöver jag inte nämna! Eller, det var väl just det jag gjorde nu?


Tomatsås till pasta för 3-4 pers


1 gul lök, finhackad

2 vitlöksklyftor, finhackade

en rejäl slurk bra olivolja (jag tar Citronodlingens så klart)

1 tsk balsamvinäger

en nypa socker

1 msk tomatpuré

1 tärning grönsaksbuljong, ekologisk

1 tetra passerade tomater (500 ml)

en knivsudd sambal olelek

1 finhackad röd paprika

1 finhackad tomat

salt

nymalen svartpeppar

2-3 msk Findus ”Örtkryddor Provencale

nykokt pasta (penne?), för 3-4 pers

härlig sallad

parmesanost du river rätt i tallriken



Då tar vi och lagar till pastasåsen då:


Hackad gul lök och vitlök får smälta i olivoljan. Inte för hög värme så vitlöken rostas!

Tillsätt balsamvinäger, socker, tomatpuré, buljongtärning, passerade tomater och sambal oelek. Låt puttra minst en halvtimme. Jag lät det gå en timme, av olika orsaker, och det blev kanon.

Sätt på pastavattnet.

Tillsätt paprikan och tomaten i såsen samtidigt som du häller pastan i vattnet.

När pastan är klar och rinner av så har du i de provencalska örterna i såsen. Smaka av med salt och peppar. Blanda ner pastan ordentligt i såsen.


Lägg upp pasta med sås i djupa tallrikar, riv parmesan över (och mal lite extra svartpeppar på) och servera med sked. Salladen serverar du så klart på ett fat bredvid!


Ett glas rött står redo! Eller vatten.


  

 
 
@Spisat

@Spisat

17 februari 2011 01:53

Visst blir man som lycklig när tomatsåsen blir som så här! Många fnyser lite med näsan och tycker att tomatsås inte är något man ska lägga tid på alls, vad ska man säga? Stackarna.
En laddning tomatsås två kanske tre gånger i månaden och sen fryser man in och har till tomatsoppa, pizza och som käk - det är värt varje timme och varje lite röd prick på spisen :)

http://spisat.se

 
Lena

Lena

17 februari 2011 08:13

Spisat: tomatsåsnäsrynkarna, det är dem det är synd om! :)
Att spisen får scharlakansfeber står man ut med! Göra fyrdubbel sats, frysa in i byttor, ta fram när du behöver något gott!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
charlotta

charlotta

17 februari 2011 09:24

jag blir så glad att någon har lika mycket parmesan på pastan som jag brukar ha! hurra! hoho.

http://www.matrepubliken.se

 
Lena

Lena

17 februari 2011 09:45

Charlotta: Kul att man kan glädja någon ;)
Parmesan är så gott att man knappt behöver någon tomatsås! Hurra!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

eva

17 februari 2011 14:12

Den där såsen låter så god så den ska jag absolut prova! Vanligtvis brukar jag vilja ha maten på bordet på tre sekunder men här hos dej blir man inspirerad till att laga mat med kärlek o då kan det ju få ta tid!

 
Lena

Lena

17 februari 2011 16:58

Eva: Tack! :)

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Mårtenssons kök

Mårtenssons kök

17 februari 2011 17:38

Tänk att det finns så makalöst många olika recept på goda pastasåser, men när de får puttra så länge som denna blir de helt klart många strå vassare.

http://martenssonskok.blogspot.com

 
Lena

Lena

17 februari 2011 18:14

Mårtenssons kök: Ja, tänk att tid är inte bara pengar, det är smak också :D

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Sambon

17 februari 2011 23:02

Mårtenssons kök: Strå Vassare är ordet! håller med :)

 
@Spisat

@Spisat

19 februari 2011 14:57

"Att spisen får scharlakansfeber.." Haha, du är ju för rolig! Lööv!

http://spisat.se

 
Lena

Lena

19 februari 2011 15:40

Spisat: Spisen är så ren nu att kaklaren frågade om jag fått ny! De du! Fast efter tomatsåsen var den ju inte det ...

http://almamater.bloggplatsen.se

 
@Spisat

@Spisat

20 februari 2011 02:05

Lena: Kaxigt värre :))

http://spisat.se

 
Lena

Lena

20 februari 2011 02:37

Spisat: Jamen vad ska jag säga då? *flinar*

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Peter

29 december 2012 15:00

Tack för receptet. Det låter super gott! Ska lyxa till det lite men gratinerade havskräftor till. Gott nytt år

 
Ingen bild

Cina

17 januari 2013 19:47

Tack snälla underbara! ÄNTLIGEN smakade köttfärssåsen till spaghettin finemang! Har varit så kräkless på min egen i hur många år som helst men idag tog även jag lite extra efter att ha haft den här tomatsåsen som bas. Och som sagt - det var värt varendaste röd prick på spisen. :)

 
Lena

Lena

20 januari 2013 01:05

Peter: Det ÄR gott! Havskräftor hade suttit som handen i handsken hos mig :) God fortsättning får jag väl säga nu eftersom jag dessvärre missat din kommentar tidigare. *skäms*

http://www.almamater.se

 
Lena

Lena

20 januari 2013 01:08

Cina: Vad kul att du gillar! Och - visst är den god! Och så klart att spisen ser ut att ha haft "Röda Hund" efteråt men ... vaddå ... bara det är gott! :)

http://www.almamater.se

 
Ingen bild

Linda

1 maj 2013 19:20

Jättegod tomatsås, tack för receptet. Fick improvisera lite eftersom vi inte hade alla ingredienser (krossade tomater istället för passerade tomater, chilipeppar istället för sambal oelek, grön paprika istället för röd), men det blev jättegott. Receptet är nedskrivet i receptboken nu.

 
Lena

Lena

4 maj 2013 23:58

Linda: Kul att du gillade den! Klart man kan improvisera. Nu har du ett eget recept :)

http://www.almamater.se

 
Ingen bild

Oscar

17 september 2013 18:09

Det låter sjukt gott!
Jag ska göra min första tomatsås med tortellini till mina föräldrar imorgon.
Ser verkligen framemot det här :D

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards