Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 3 mars 2011

Det har ekat lite tomt en tid

Av Lena - 3 mars 2011 19:01

Inspiration, lust, självförtroende, vilja, matglädje, idérikdom och tankeförmåga. Det är vad som fattas mig.

Att stå och stirra in i kylen och inte veta. Öppna frysen och veta ännu mindre.

Kanske försvann det i flytten? Eller när jag körde frystömning? Eller är det för att jag försökt minska på grädde och smör (= hjärtinfarkt) i maten? Eller för att jag kom till en gräns då jag kände att jag behövde höja maten en nivå men inte hade orken/tiden? Har jag gjort för många béchamelsåser och stuvningar? Ett tag gjorde jag något med redning 5 dagar i veckan!

Har heller inte hoppat runt och läst matbloggar så mycket. Blev bara avundsjuk över vad alla orkar och har lust och har tid och råd och … och … trött.


Att handla mat är inte heller kul. De riktigt bra råvarorna är för dyra och de billigare vill jag inte ha. Vart hitta bra köttfärs? Alla utom City Gross har färs som är packad i skyddande atmosfär och de smakar ingenting. City Gross har färs de maler själva med de senaste två gångerna jag storhandlat där har färsrätterna haft en syrlig smak. Vad har hänt?


Det har varit lite mycket egentligen! Flytten blev värre, och jobbet med den mer långdraget, än jag trodde. Tjutet i öronen gör mig smått galen. Är yr i mössan periodvis. Balansen vill sig liksom inte. Inte ser jag så bra heller utan måste nästan ha förstoringsglas när jag ska läsa innehållsförteckningar. Tjutet och synen (och att jag bet av en bit av en kindtand) gör mig trött, nere och less.


Inte kan jag fota något heller. Nya mobilen är mycket användarovänlig. Plus att maten oftast är försent tillagad så jag hinner inte fota den om vi ska hinna äta den innan nästa punkt på dagordningen. Av den orsaken är den till och med dåligt kryddad ibland, hinner inte smaka av som jag borde, och det gör ju ingenting bättre!


Och så tror jag att jag är trött på min egen mat!


Nu ska jag ta en promenad och på hemvägen ska jag köpa en rödlök!

 
 
Majsan

Majsan

3 mars 2011 20:15

Att tappa inspirationen är ingen rolig historia, jag har känt samma sak pga den otäcka vintern. Jag hoppas verkligen att öronen slutar tjuta och att energin återvänder om en strax, för så här kan vi ju inte ha det. Men man säger ju att efter regn kommer solsken ;)
Å vad ska du göra med rödlöken?

Massa styrkekramar!

http://majsansblogg.se

 
Mårtenssons kök

Mårtenssons kök

3 mars 2011 20:31

Man kan bara inte vara på topp alltid, så är det bara! Men man måste tillåta sej att känna som du gör oxå och inte försöka skyla över det, då blir det bara värre (tror jag iaf). Hoppas verkligen att tjutandet och yrseln går över för dej.

Köttfärs? Den maler vi själv i köttkvarnen så vet vi vad vi får! Billig högrev funkar jättebra, köttkvarnen köpte vi billigt på Netto, innan hade vi en manuell som vi ärvt.

Ja, vad ska det bli av rödlöken?

Kramar från Anki

http://martenssonskok.blogspot.com

 
Kryddburken

Kryddburken

3 mars 2011 22:29

Men du, söta bästaste Lenan!! Ta genast å plocka bort allt ångestladdat är du snäll, de mår man inte bättre av! Ta en paus, vägra laga mat i en vecka, sup i dig inspiration, ett glas rött och ät gröt o smörgåsar till kvällsmat, be maken fixa nåt enkelt, eller köp hem! För guds skull, ta inte ut dig nu! Inse att det är en stor omställning hela faderullan, å nu har du kanske landat?!. Snegla inte på andra och misstyck inte om dig själv. Du är BRA, du är en hejjare, du ska MÅ BRA! Sätt det som prio ETT, å sen kan du börja fundera på maten igen! Och du, det är helt okej, mänskligt att känna sig "ur gängorna", det svåra är att tillåta sig att vara det... Men om du försöker riktigt ordentligt så borde de gå! Stora varma, bädda-ner-dig-kramar och -stoppa-om-täcket-kramar! Se nu till å få ro i sinnet vännen! /Linda...

http://kryddburken.se

 
@Spisat

@Spisat

3 mars 2011 23:00

Uppförsbacke är elände till det massa annat - urk. Linda och de andra här ovan har redan sagt allt och jag ska bara instämma.
I väntan på våren, kram!

http://spisat.se

 
charlotta

charlotta

4 mars 2011 09:47

bästa du!

jag är övertygad om att det kommer kännas bättre när solen tittar fram igen :=)

hoppas att du får en finfin helg!

http://www.matrepubliken.se

 
Lena

Lena

4 mars 2011 13:55

Alla: Gulle!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Avataria

4 mars 2011 20:53

Tjut i öronen, yrseln och balansen hänger antagligen ihop. Tinnitus kan vara alltihopa. Men, man ska inte ta det för givet, så marsch pannkaka iväg till doktorn!

 
Lena

Lena

7 mars 2011 09:18

Avataria: Vet att jag måste gå till doktorn. Annan dag.

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

8 mars 2011 09:20

P.S Rödlöken skulle vara till en sallad. Inget upphetsande alltså ;)

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards