Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 10 mars 2011

Smaktest från Pågen

Av Lena - 10 mars 2011 01:06

Brödpanelen meddelar att Lingongrova Special är smakrikt, mustigt, nyttigt och (som nästan alla dessa bröd numera) ”konstiga tillsatser-fritt”.

Brödet var aningens torrt men det kan bero på att jag var tvungen att frysa in det för att sedan tina det när det skulle ätas. Jag gillar de där synliga rågkärnorna och jag gillar att det inte smakar lingon! Bra tugg och bra smak! Gott!


Det finstilta:

Vetemjöl, vatten, rågmjöl, fullkornsmjöl* av råg och vete, rågkärnor* (8 %), vetegluten, surdeg på råg, vört, solrosfrö (2,0 %), socker, lingon (2,0 %), vegetabilisk olja av raps, röda vinbär, jäst, förjäst vetemjöl, salt och kornmaltmjöl.

* Fullkornsinnehåll: 19%, motsvarande 26% av torrvikten.



  


  


Däremot var vi inte överförtjusta i Pågen Veteklämmor.  Första reaktionen var att det smakade jäst. Nästa reaktion var att de var degiga och fastnade i tänderna och svalget. Får minnen av när jag bakade vitt bröd för första gången och inte jäste det ordentligt, eller vad jag nu gjorde för fel. Jästsmaken är påträngande. Jag provade att rosta dem men det blev inte bättre. No!


Det finstilta:

Vetemjöl, vatten, socker, vetegluten, rågskållning, vegetabilisk olja, förjäst vetemjöl, malt, jäst, surdeg på vete, salt, maltmjöl och vegetabiliskt emulgeringsmedel (E471, E482).


    


Pågen Krisprolls Müsli då. Jag var ytterst tveksam! Jag gillar inte russin och här var det korinter. Jag gillar inte att de har vaniljarom i. Jag vill inte ha vanilj i mina skorpor men ska de va så ska de stå ”naturlig vaniljarom”! Om det inte står naturlig framför vaniljarom så e de fejk! Har jag läst!

Jag provsmakade igår, sent, när jag var hungrig. Första tog jag med bara smör (Bregott) på, nästa med en smakrik ost. Nummer två funkade. Jag gillade inte riktigt smaken av vanilj i skorpan men jag satte i mig fem stycken med ost, JA hungrig, och det var något konstigt med allt. Det var ätbart. Om jag bortser från korinterna så kan de funka till kaffet. Om man är hungrig. Om de tar bort vaniljen så kan de till och med bli rätt ok!


Det finstilta:

Vetemjöl, fullkornsvetemjöl, korinter* (11%), havregryn*, vegetabiliskt fett, jäst/gær/gjær, gula linfrön*, socker, salt (1,3%) och vaniljarom.

*Till 100g skorpor har 21% müsli använts. 


  

 
 
Lallamen

Lallamen

16 mars 2011 18:21

Det där var mitt i prick beskrivning av veteklämmorna. Det är synd för det är ett så praktiskt format tycker jag. Tack och lov så åt tre av mina ungar det glatt i alla fall men tioåringen smakade en bit och vägrade stoppa en tugga till i munnen.

http://lallamens.blogspot.com

 
Lena

Lena

18 mars 2011 08:42

Lallamen: Håller med att det var synd. Fast, tror nästan de ändrar i receptet lite om försäljningen inte går så bra.

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards