Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 10 mars 2011

Kålsoppa på italienska på mitt sätt

Av Lena - 10 mars 2011 13:32

Jag gjorde ju kålsoppan från DN här om dagen. Jag gjorde den dagen före för att den skulle få dra till sig lite. Lite ändringar blev det. Jag var lite skeptisk så jag planerade för dessert ifall vi inte skulle gilla den. Fast, den var kanongod!

Kommer att göra den igen men vill då prova med savojkål, vilket de inte hade i butiken när jag handlade. Men vitkål blev jättegott i. Buljongen i soppan blev verkligen fyllig och mustig. Det är en groppa! Alltså, mellanting mellan gryta och soppa.


Ingredienser 4 port


1 savojkålshuvud, cirka 600 g, eller vitkål

14 dl kött- eller hönsbuljong av tärning, ekologisk helst

2 små gula lökar

300 g magert rökt fläsk i strimlor

1 tsk timjan

nymald peppar

kanske salt

fullkornsbaguett i skivor

smakrik ost i rejäla skivor


Gör så här:


Ugn 200°


Skär bort det fetaste (spara) och svålen från fläsket. Strimla fläsket och löken. Stek tills löken mjuknat och fläsket släppt fettet och fått färg.

Strimla kålen och bryn i kastrull som tål ugnen, ca 10 minuter, med de sparade feta bitarna från fläsket. Fiska upp fläskfettet, häll i buljong så det precis täcker och låt det puttra tills kålen är nästan mjuk. Blanda ner fläsk och lök, krydda med peppar och timjan. Koka upp och smaka av salthalten. Ta bort den buljong som står över kålen.

Lägg bra med ost på brödskivorna, lägg skivorna på soppan och gratinera i ugn tills osten fått färg.

Servera med sked och gaffel.


  


  


  


  

 
 
@Spisat

@Spisat

10 mars 2011 22:31

Groppa rockar! Jag kommer tänka på Anders Levéns kålsoppa med frikadeller, just dag 2 och den blir ju så ljuvlig!
Fråga, mackorna i soppan - är det ngt typisk Alma?

http://spisat.se

 
Lena

Lena

11 mars 2011 08:29

Spisat: Dag 2 är bäst!
Nä, mackor i soppan stod det i ursprungreceptet å det passade gott till! Annars har jag bara lagt det i löksoppa förut.

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Susie i köket

Susie i köket

13 mars 2011 20:51

Mmm, vad gott det där såg ut.
Ska provas i veckan!

http://susie-i-koket.blogspot.com

 
Lena

Lena

13 mars 2011 23:59

Susie i köket: Det blev godare än förväntat. Lycka till! :)

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards