Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 24 mars 2011

Ostfrallor LCHF

Av Lena - 24 mars 2011 23:11

Eftersom jag ska fuska lite då och då i LCHF-världen (vem vet vart det slutar?) så har jag, den stora mackälskaren, letat recept på alternativt bröd. När jag då hittar något som har rubriken ”ostfrallor” så måste jag så klart prova!

Det blev ganska gott och ganska brödlikt. Jag kan tänka mig att om man har levt på lchf i ett antal veckor och inte fått äta smörgås så är dessa rena himmelriket.

De blev lite osalta och osten smakade inte så mycket i brödet som jag trodde, trots att jag hade Västerbotten i. De andra ingredienserna tog över. Nästa gång ökar jag mängden salt och ost. Och höjer värmen en aning så de får lite mer färg lite snabbare. Man kan nog även toppa bröden med ost för att läckra till det!

Här är dock originalreceptet som jag hittade hos Znack som i sin tur hade hittat en receptskiss hos ”Kolhydrater i fokus”.  

Jag hade ingen topping på eftersom jag ville känna smaken av brödet så här första gången.

Ändringarna jag nämnt ovan får du göra själv, efter smak. Satsen ger 3 frallor.


Ostfrallor – lchf


Ingredienser:


1 ägg, stort ekologiskt

1 dl Pofiber, köpte mitt på ICA Maxi

1 msk Fiberhusk, köpte mitt på ICA Maxi

1 nypa salt

½ tsk bakpulver

1 dl vatten

1 dl riven ost, helst med mycket smak, som Västerbotten


Gör så här:


Ugn 200°

Häll i pofiber, fiberhusk, salt och bakpulver i en bunke.  Knäck i ägget och rör runt. Tillsätt vattnet och rör om ordentligt. Degen ska vara fast som mördeg.

Låt det stå och svälla 15-20 minuter.


Blanda i riven ost och forma tre bullar, strö lite vallmofrö eller ost på toppen om du vill.


Grädda i ca: 20 minuter eller tills bullarna är gyllenbruna.



 


 


 


 
 
Ingen bild

Åsa

25 mars 2011 17:18

Mackan var supersmarrig. Jag får tacka så mycket för smakprovet. :-) Äntligen blir det ostmacka till frukost igen. Hälsa sambon.

 
Lena

Lena

25 mars 2011 21:07

Åsa: Vad roligt! Har förstått att lchf:are får sug efter mackor, eller bröd, och det här receptet är väl det närmaste man kan komma. Själv är jag "mackoman" och letar febrilt efter bra recept nu när vi ska försöka oss på detta lite.
Ha en trevlig helg!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
@Spisat

@Spisat

26 mars 2011 11:36

Testa fiberhusk och vatten, 2 tsk till lite vatten och du får slime :) Fantastiskt geleringsmedel!

http://spisat.se

 
Lena

Lena

26 mars 2011 12:25

Spisat: till vad?

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards