Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 25 mars 2011

När kniven inte räcker till tar man till … vad då?

Av Lena - 25 mars 2011 23:23

Här köper man ordentligt kött för en gångs skull! Humöret på topp med matplanering. Ugnsrostade potatisklyftor till fin entrecôte med hemmagjord bearnaise och krispig sallad med bästa dressingen. Ååå ett glas gott rötjut till!

Klackarna i taket! Så klart! Riva hela haket? Så klart!


Eftersom det är en del moment i matlagandet så får sambon rycka in och fixa potatis och sallad. Själv snurrar jag runt min egen axel i mina (desperata) försök att göra en sås som gör köttet rättvisa samtidigt som jag ska se till att steka köttet till ren perfektion.


Köttet, två skivor på 250 g var (lite mycket för just oss kanske) ser kanon ut. Hyfsat med fett runt men lite för lite insprängt fett men butiken (skryter om att de) har svenskt kött och styckar själva och det kostar 189 kronor kilot. Kan det bli bättre? Vi känner en viss tillförsikt över en kommande härlig middag.


Såsen blir perfekt! Jag insåg när jag gjorde den att det hjälper att ha lärt sig att fixa egen majonnäs. Trixet är att inte vispa i fettet för fort! Fast med bea gäller det även att hålla temperaturer i alla moment enligt konstens alla regler. Nåväl, det gick bra! Bästa bean hittills.


Köttet stekte jag i rejält med smör och ca 3 minuter på varje sida. Skivorna var dryga centimetern tjocka. De fick fin färg och hade lagom stuns när jag kände med fingret. Sambon gillar inte blodigt kött (det gör jag) så jag tänkte att det skulle bli mörkt rosa inuti vilket är medelvägen. Det blev det. Jag lät köttet vila ett par minuter efter stekningen så köttmusklerna skulle få slappna av och safterna fördela sig. Allt blev klart och serverat och vi sätter oss och ska verkligen njuta!


Vi sticker knivarna (våra finknivar som även är vasstandade) i köttet. Vi kommer knappt igenom!

Köttet är segare än överstekta kotletter från en överstressad och ledsen gris som fått nödslaktas. Besvikelsen rinner igenom hela min kropp och stannar tillfälligt i magsäcken som drar ihop sig och slutar vara hungrig, för att fortsätta ner till tårna och vända igen. Sambons perfekt ugnsrostade potatis och den fina bean tappade all glans. Jag jobbade mig igenom köttet, åt fyra tuggor och gav upp. Komposten blev glad. punkt


Vad säger man? Jo, man säger som älgjägaren sa som missade bytet; det är ändå såsen som är godast!



Sauce Béarnaise á la mig, 2 portioner enligt mig men annars till 4 enligt standard


1 msk finhackad schalottenlök

1/2 tsk krossade vitpepparkorn

ett par givor färsk fransk dragon

3 msk vinäger (jag tog röd)

3 msk vatten

200 g smör

3 äggulor


Smaksättnig:

1 msk finhackad persilja

1 msk finhackad färsk dragon

salt

nymalen vitpeppar



Gör så här:

Smält smöret på svag värme, det ska hinna bubbla till lite. Ställ kastrullen på snedden så den lutar lite. Efter några minuter häller du över allt utan bottensatsen i en annan liten kastrull. Håll detta varmt.


Pytsa i lök, vitpeppar, dragon, vinäger och vatten i en kastrull. Låt koka ihop sakta till knappt 2 msk återstår. Sila ner vinägerreduktionen i en kastrull du ska göra såsen i över vattenbad sedan. Låt kallna.


Vispa ner gulorna (vispa ordentligt) i vinägerreduktionen och ställ den över ett vattenbad med hett, ej kokande, vatten. Vispa ordentligt till äggulorna tjocknat och är som vaniljsås.


Ta av kastrullen från vattenbadet och ställ den på en disktrasa som dränkts i hett vatten. Vispa i smöret droppvis, inte teskedsvis, under ständig vispning. Jag vispade som om det gällde livet och det funkade. Efter varje droppe/omgång smör du tillsätter så vispar du tills smöret verkligen har blandat sig med äggulorna. Efter ett tag kan du ta mer smör per gång.

Ha inte för bråttom men var inte så långsam att allt hinner kallna.


Ställ över vattenbad igen så såsen får upp lite temp. 

Rör i persilja och dragon och smaka av med salt och nymalen vitpeppar. Vispa i lite vatten om du vill ha lite mindre tjock sås.

Har du nu haft den över för hett vattenbad eller för länge så har den skurit sig ändå!



 


 

 
 
@Spisat

@Spisat

26 mars 2011 11:34

Det här är intressant. Nötkött är en sällan-köpa-grej hos oss då det i princip alltid blir obra. Entrecote på grillen fungerar men i övrigt är det bara grytkött, dvs märgpipa annat billigt nötkött som gäller.
Om det är biffen eller kocken det är fel på vet jag inte :(

http://spisat.se

 
Moma

Moma

26 mars 2011 12:05

Hm, det hände oss förra helgen, så trist och segt.

Men i veckan köpte jag en vacumpackad bit entrecote av märket Flodins, som importerar från Brasilien (klimatsmart- nej.)Gott? Fantastiskt!

Jag köper sällan kött att äta så, men då jag gör det föredrar jag det brasilianska. Tycker aldrig svenskt kött att äta som bit blir bra, möjligtvis om man köper hängmörat gårdskött för 300-350 kr kg, vilket jag sällan gör.

Däremot tror jag jag ska ta och testa din bea, det skule sonen uppskatta!
Ha en trevlig lördag i solskenet (för ni har väl lite sol?)!
Lööv

http://www.momaskitchen.se

 
Lena

Lena

26 mars 2011 12:15

Spisat och Moma: Det är ju samma här. Vi köper så sällan kött på det här sättet så vi var så fulla av förväntan! Att vi valde just entrecôte var för att vi ville ha ett bra kött.
Spisat: det är köttet och inte kocken det är fel på. City Gross skryter om sitt kött men det har då gått rakt från lagår'n till köttdisken. Det har inte hängt en enda minut!

Moma: Bean skar sig för dig sist. Då hade du Morbergs recept. Detta receptet är bättre för det är inte så ohemult mycket fett du ska försöka montera i.

Solen skiner :D

Löv till er båda!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Moma

Moma

26 mars 2011 19:29

Ja, det kan ju inte skada med lite mindre än det halva kilot smör Morberg har i sin:-) Din får dt bli nästa gång (kanske redan i morgon)!
Lööv

http://www.momaskitchen.se

 
Lena

Lena

26 mars 2011 19:38

Moma: Kommer att bevaka din blogg och se hur det går! Lycka till min lövade!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Moma

Moma

1 april 2011 16:43

Ska man bara använda bottensatsen..? Och kasta det andra? Nu känner jag mig lite jättetrög.

http://www.momaskitchen.se

 
Lena

Lena

1 april 2011 16:45

Moma: Du menar av det smälta smöret? Kasta bottensatsen! Det det är det övre genomskinliga du ska ha.

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Moma

Moma

1 april 2011 18:54

Jag lyckades!! Kan man få en motionscykel eller ett träningspass på köpet? Nu är jag stoppmätt! Tur man inte äter det här så ofta! :-)
Lööv

http://www.momaskitchen.se

 
Lena

Lena

1 april 2011 18:57

Moma: GRATTIS!!!!

Löööv

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards