Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 5 april 2011

Bortåkning

Av Lena - 5 april 2011 20:17

So long, farewell, auf Wiedersehen, goodbye!

Jag ska resa till en annan dator. Min mamma på västkusten ska få besök några dagar för det är på tiden!

Det ska bli skönt med miljöombyte och mammatid.  


Jag åker 1:a klass med x 2000, då man kan förbeställa mat, och äter en trerätters meny som är komponerad av Leif Mannerström! Spännande! Foton och recension (sedvanligt gnäll) är planerat. Undrar just om den smakar tåg-mat eller är god?

Jag beställde biljetterna för flera veckor sedan och är man ute i god tid, som jag var, så kan man få väldigt billiga biljetter i 1:a klass. Planering!


Mamma har redan (hon började bergis för ett par veckor sedan) förberett min ankomst. Det har bakats och kokats och grejats. Det ligger potatispalt i frysen jag ska få ta med hem, hon har gravat lax så jag får smaska varenda frukost) och gjort kålpudding, för att bara nämna en del av vad hon har berättat. Det blir härliga dagar tillsammans med MIN mamma, god mat och korsord! Vi brukar ägna en stor del till att lösa korsord. Vi är olika duktiga på olika ämnen så det brukar sluta med att nästan alla korsord är klara att skickas in. Men det gör vi förstås aldrig.


Sambon ska få sköta mina tomatplantor under tiden jag är på flykt men man kan väl köpa nya sedan …  ?


Om jag inte hinner skriva av mig en gång till innan jag åker så … hej då!


Hyresgästen som huserade i lägenheten före oss hade fixat ett jordgubbsland. Hoppas snön är borta när jag är åter hemma så man kan börja rensa lite.

Egna jordgubbar minsann!

 

 
 
Moma

Moma

5 april 2011 21:39

Vavavava? Jag trodde vi hade pratat klart om det där med ditt farande. Du ska ju vara hemma, du har ju satt nytt liv till världen, inte kan du lämpa över det ansvaret helt på Sambon. Och jag då? Hur ska det bli med mig tänkte du? Vavavava?

http://www.momaskitchen.se

 
Lena

Lena

5 april 2011 22:08

Moma: Jooo, visst har vi pratat sådär ... men ...
Jooo, visst har jag satt nytt liv till världen ... men ...
Jamen, du kan ju följa med :D
Hoppa på i Stockholm vettja, där min första delstolpe står!
Vavava! Jaaaa!

Lööövhögar!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Mårtenssons kök

Mårtenssons kök

5 april 2011 22:21

VI käkade Mannerströms räkmacka sist vi åkte till Stockholm på x2000 och den mackan var verkligen smaskig. Massor av räkor... mums!

Hoppas du får en go trerätters och en bra resa.

http://martenssonskok.blogspot.com

 
Lena

Lena

5 april 2011 22:23

Mårtenssons: det låter lovande :D
Tack!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Kryddburken

Kryddburken

5 april 2011 22:50

Åh, det gör du så rätt i, och av dina ord mellan raderna så saknar du din mammsen, å sån tid är viktig att få mellan varven! Önskar dig en skön vistelse, med avkoppling, god mat och härlig resa! <3 Stora kramar... /Mig...

http://kryddburken.se

 
Lena

Lena

5 april 2011 23:16

Kryddburken: Jamen visst gör jag :D
Och så klart saknar jag mamma! Det är hon som fått mig beroende av palt och gravad lax!

Det BLIR härligt, tack!

Storakramen tebax!!! <3

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Birgitta Höglund's Mat

Birgitta Höglund's Mat

6 april 2011 05:00

Visst är det härligt att ha en Mamma att hälsa på ibland. Och få äta hennes goda mat, det innebär ju smakminnen som kommer tillbaks som får en att må riktigt, riktigt gott.
Mammas mat är ju faktiskt godast (oftast) i hela världen.
Ha en riktigt skön resa, 1-klassmaten brukar vara riktigt bra, nu för tiden.

Själv åker jag till Kreta i morgon, så nu blir det riktig semester för en gångs skull.
Jag ska åka utan dator, känns ungefär lika konstigt som för dig att lämna tomaterna i Sambons händer, kan jag tro. Skräckblandad förtjusning, hur ska det gå?
Ska ägna mig åt promenader, goda böcker på balkongen och trevliga samtal med Särbon istället. Vi ses snart igen. Kram

http://birgittahoglundsmat.wordpress.com

 
Lena

Lena

6 april 2011 08:33

Birgitta: Då får vi ha en trevlig resa du och jag :)

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Moma

Moma

6 april 2011 09:23

Ja, såklart du ska ha en trevlig resa!! <3
Å, Birgitta med!
Lööv

http://www.momaskitchen.se

 
Lena

Lena

6 april 2011 23:45

Moma: Tacka rara fina!
Luv jo

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

6 april 2011 23:49

Birgitt a a a a aaaa
*eko*

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards