Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 21 april 2011

Hel kyckling i Crock-Pot = sloooow cooking!

Av Lena - 21 april 2011 01:05

Långsam matlagning i specialgjord gryta.

CrockPot är en gryta som lagar maten åt dig medan du sysslar med annat. När du är på jobbet t.ex

Grytan (med lock) är av stengods som tål både ugn, spisplatta och frys och sätts ner i en metallbehållare när man ska till.


Man tar råvaran och kryddar den, tillsätter tillbehören och en eventuell vätska. Sedan pluggar man bara i kontakten i väggen och låter skapelsen vara tills den är klar efter en hel massa timmar. Om man inte hinner hem i tid (det tog för lång tid på museet)så slår grytan automatiskt över på varmhållning så man behöver inte få spader om man blir försenad.

En av fördelarna är att allt kött blir osedvanligt mört och smakrikt samt att alla grönsaker behåller all smak, spänst, vitaminer, spårämnen och att skyn som bildas efter alla timmar är av en smak som är gudasänd! Utropstecken!


Läs mer om pottan hos Spisat! Sök hos honom på CrockPot så ser du en hel bunt förslag på hur man gör!


Själva jag skriver mer om denna senare här. Måste bara få till texten. Vet du hur lång tid det tar att skriva alla inlägg? Man ska tänka till, författa, formulera, censurera och stava rätt! OCH korrekturläsa! Helst också ha någon som läser det man skrivit som talar om att det är oläsbart. Vilket sällan händer eftersom jag aldrig orkar vänta på att någon (sambon då) läser det jag skrivit. Jag bara skickar in! Så också denna gång så håll tillgodo med ocensurerad text!


Kycklingen jag lagar nu hade jag tänkt skulle gå på långsam temperatur i 9 timmar.

Receptet jag går efter är från den medföljande kokboken. Min kyckling vägde 1,4 kg.

Edit: efter 8 timmar var kycklingen 90 grader varm och jag avbröt eftersom jag skulle ”bränna av” skinnet i 250 graders ugn. Kycklingen var då så mör att den föll av sina egna ben. Saftigare och smakrikare kyckling får man leta efter. Bästa skyn någonsin! Såsen (bara lite grädde, salt, peppar och redning i) blev en veritabel dröm!


Hel kyckling i Crock Pot


Förberedelsetid: 15 minuter

Tillagningstid: 8-10 timmar



Ingredienser:

2 morötter, skivade

2 lökar, skivade

2 selleristjälkar, skurna i 2,5 ca bitar

1 hel kyckling, ca 1-1,5 kg

1 tsk salt

½ tsk mald svartpeppar

1 dl vatten, kycklingbuljong eller vitt vin

½ tsk torkad basilika


Gör så här:

Lägg morötter, lök och selleri i stengodsgrytan.

Lägg hela kyckling ovanpå grönsakerna.

Krydda med salt och peppar och tillsätt vätskan. Strö över basilika.

Sätt på locket och koka på låg värme i 8-10 timmar (eller på hög inställning i 4-5 timmar med 2 dl vätska).

Ta ut kycklingen och grönsakerna med en stekspade.

Tips! Sila av buljongen och använd som bas till en sås.


Kan nämna att:

I söndags lagade jag högrev i pottan men hade inte tid att låta den gå så länge som man ska. Köttet blev mört och smakrikt men föll så klart inte isär med en gaffeltryckning. För lite tid. Såsen blev dock underbar eftersom skyn/buljongen från köttet blev så där du vet. Fantastiskt!


Och:

Jag tänker laga alla recept som finns i kokboken som medföljer. Kycklingen nu var ett av dem.

Eftersom jag inte är så van vid pottan så fegar jag och låter bli att gå på känn. Men vartenda recept ska lagas! Även efterrätterna! Wow! Jag som inte äter sånt? Ska föröka att hålla en lchf-linje p samma gång. Ja, inte vad det gäller desserter då.

Nu lovar jag och har jag lovat så håller jag vad jag har lovat! Minst ett recept i veckan!

Tumme!!!


Sa jag att grytan är snygg och att jag är rädd för den eftersom jag inte är van?


Tror bilderna talar för sig själva

 



 



 



 



 

 
 
Birgitta Höglund's Mat

Birgitta Höglund's Mat

21 april 2011 06:40

Matnjutning på hög nivå. Vill också ha en sån...
Känner igen det där med att det tar tid att skriva inlägg, själva matlagningen tar den minsta tiden i bloggandet. Om man inte kör såna här långkok förstås ;)
Kram

http://birgittahoglundsmat.wordpress.com

 
Moma

Moma

21 april 2011 10:42

Det kanske är en sån där potta man ska börja köra med, då får man mycket tid över till att skriva vad det verkar som!

http://www.momaskitchen.se

 
Lena

Lena

21 april 2011 23:58

Birgitta: Pottan är fantastisk!
Det går fort att äta, det tar tid att laga, det tar lång tid att diska efter och mest tid tar det att skriva om det. Såna här långkok ger mycket tid över för annat :D

Moma: Just exakt och precis! Haha! Fast när jag väl börjar skriva så kvittar allt. Det får ta tid och jag struntar i det mesta annat ;)

http://almamater.bloggplatsen.se

 
@Receptomaten

@Receptomaten

24 april 2011 01:35

I taggen "Crock-Pot" hittar man allt jag hittills pottat: http://www.spisat.se/search/label/Crock-Pot
-
Idag blev det lammstek - galet gott..! Hoppas lammstekarna blir riktigt billiga nu efter påsk så ska jag hamstra :)

http://spisat.se

 
Lena

Lena

24 april 2011 01:39

Receptomaten: Hur i hundan kunde du gissa att jag har en lammstek i kylen?
Fast jag tänker inte laga den i pottan. Vill ha knaprigt fett för min sambos skull

http://almamater.bloggplatsen.se

 
@Receptomaten

@Receptomaten

24 april 2011 01:44

*Ler*
Men bryn steken i en grillpanna innan som jag gjorde. Så kan du köra en handduk mellan locket och grytan sista timmen.
Eller så bryner du den efteråt..?

http://spisat.se

 
Lena

Lena

24 april 2011 01:50

Recepto: Det hade väl inte jag redan räknat ut! Vi får se och bryningen blir i så fall efteråt! Den som fortfarande har lever får se!
Efter påsken är väl allt tveksamt? :D

http://almamater.bloggplatsen.se

 
@Receptomaten

@Receptomaten

24 april 2011 02:26

Klart vi överlever påsken! :)
Kika på om detta är tillräckligt krispigt: http://www.spisat.se/2011/04/lammstek-i-pottan-del-2-resultatet.html
-
God natt!

http://spisat.se

 
Lena

Lena

24 april 2011 02:42

Receptomaten:
Ameh, du vet, sambon är skeptisk mot lamm. Detta kan funka kanske. Hm!
Tack! Raring!
Natti nu!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
@Receptomaten

@Receptomaten

24 april 2011 12:52

Gillar inte alla lammkött?! :DD

http://spisat.se

 
Ingen bild

Ingemar

14 april 2018 18:29

Kör igång två hela kycklingar i min slögryta i kväll.
Detta recept tilltalar mig.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards