Alma Mater - mat är gott

Direktlänk till inlägg 3 maj 2011

Vårlök går INTE att äta! Det är en blomma!

Av Lena - 3 maj 2011 03:15

Begriper inte alls något!

Till och med kända kockar skriver fel har jag sett i vissa recept! Ett alldeles nyss hos en som skrev recept på "vårlökssoppa"! I vårt land heter det salladslök det som på engelska heter spring onion! Du kan inte laga en vårlökssoppa!

Vårlök är en oätlig blomma

medan salladslök är en smal purjolöksliknande grönsak!

Jag är en språkpolis, det är ju sant, men detta är ett översättningsfel som är rätt illa! Eller?


Vårlök

 


Salladslök

 


Skillnad eller hur!


 
 
Birgitta Höglund\\\'s Mat

Birgitta Höglund\\\'s Mat

3 maj 2011 06:31

Tack för lektionen, är också lite av en språknörd, men det där hade jag inte tänkt på.
Tur vi har dig, Lena.

Fick mig ett gott skratt igår kväll i sena timmen, när jag läste din betraktelse av sambosonens pratgladhet. Det blev ett effektivt sömnpiller, blev matt bara av att tänka på allt prat.
Jag var sån när jag var liten, vad hemskt det måste varit för omgivningen...
Nu skriver jag en massa babbel istället, men det skär inte lika hårt i öronen, hoppas jag ;)
Kram från ett svinkallt Jämtland, med lite snö på balkongpenséerna..

http://birgittahoglundsmat.wordpress.com

 
Ingen bild

Linda Johansson

3 maj 2011 09:48

Åh, de gula blommorna heter alltså vårlök. Jag har så fina minnen av min mormor i samband med dessa blommor, vi brukade plocka varje år på besök hos henne. Det fanns ett stort område som var helt lysande gult! Jag saknar min mormor otroligt mycket, det är 12 år sedan hon dog...

 
charlotta

charlotta

3 maj 2011 10:03

men hahaha! jag tänkte på precis samma sak igår! läste om vårlök någonstans och fick inte riktigt grepp om vad de menade, och när jag googlade och fick upp den där bilden på den gula blomman var förvirringen total. hahahaha.

http://www.matrepubliken.se

 
Moma

Moma

3 maj 2011 15:26

Aj då, jag erkänner motvilligt att jag har hovats in i språkpolisens nät!
Spring onion, vårlök, knipplök... Det blir allt lite rörigt ibland :-)

http://www.momaskitchen.se

 
Moma

Moma

3 maj 2011 15:28

Hahaha, gånger två då... "håvats in" skulle det kanske ha varit! Stackars Alma, nu får hon rysningar över hela lilla kroppen!

http://www.momaskitchen.se

 
Emmy

Emmy

3 maj 2011 23:14

Same same, but different ;-) Jag kommer nog fortsätt äta vårlök, men jag ska tänka på dig, jag lovar!

http://remsansbistro.blogspot.com

 
Lena

Lena

4 maj 2011 11:46

Birgitta: Det är många som säger fel!
Skönt att du fick dig ett skratt. Jag kunde hålla mig ;)
Du låter som en vårvind och det är alltid trevligt när du säger något!
Kram tebax!

Linda: Visst är de fina och det är ju trevliga minnen du har med din mormor :) Och inte lär du göra soppa av dem! ;)

charlotta: De tycks vara många som är förvirrade :D *skratt*

Moma: Å inte e knipplök samma heller ;)
Haha! Stava fel är lätt att göra i brådskan!

Emmy: Jag lovar att jag ska kommentera ditt skrivfel om jag läser det :D Hihi! Så du är en av dem! Hm! ;)

http://almamater.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

eva

4 maj 2011 18:37

Från det ena till det andra; du vet dikten om moster Lillie,hörde Lena Nyman sjunga den på radion häromdagen. Har totalt missat den förut, det var vackert på Lena Nymans fina sätt,men det slår inte författarinnans egen uppläsning förstås.

 
Lena

Lena

5 maj 2011 10:41

eva: Lena Nyman? Det visste jag inte! Inget slår så klart Bodil men Nyman är (var) en pärla!

http://almamater.bloggplatsen.se

 
tina

tina

5 maj 2011 10:50

Själv var jag på picknick med en kamrat häromdagen, han kallade vårlöken för gulsippa och fick bakläxa av mig. ;-)

http://www.pickipicki.se

 
Lena

Lena

5 maj 2011 10:51

Tina: Heja, heja! :D

http://almamater.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 27 september 2014 15:46

Kopierade detta för ett bra tag sedan för min egen skull. Skrev inte vart jag tog den men lägger ut den ändå. Känner du att du har upphovsrätten till detta så säg till så kan jag länka till dig.    VITAMIN- OCH MINERALGUIDE  A-VITAMIN Egenska...

Av Lena - 26 september 2014 12:03

Måndag: gulaschsoppa   Tisdag: stekt fisk med ägg- och persiljesåssås   Onsdag: köttbullar med stuvade makaroner   Torsdag: stekt falukorv,  kokt blomkål och morötter   Fredag: Caesarsallad   Lördag: grillat kött med p...

Av Lena - 15 september 2014 12:33


Bra vardagsmat. Snabbt, billigt och smakligt! Jag använder "Små linser" från Rizenta. De är jättegoda och så fylligt smakrika att man kan använda dem istället för kött när man ska äta vegetariskt.   Lax med linser för en person   2 dl kokta s...

Av Lena - 11 september 2014 20:10

Toppredning och bottenredning med vetemjöl är ju det mest förekommande, i alla fall i mitt kök. Nu är det ju inte så nyttigt med vitt mjöl så jag har börjat med alternativa redningar.   Att reda med Maizena utrört i lite vatten är ju ett alternat...

Av Lena - 11 september 2014 18:09

Måndag: köttfärsbiffar med potatis, sås, kokta grönsaker och pressgurka   Tisdag: mackor (Behövs: bröd, smör, pålägg, dryck samt trevligt sällskap)   Onsdag: bacon- och broccolipaj med tomatsallad   Torsdag: stekt laxfilé med...

Sök i bloggen

Presentation

Senaste inläggen

Kategorier

Översätt bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards